Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Social media en e-commerce stimuleren de consumptie van truffels in Italië

"Hier in Italië maken we niet het beste truffelseizoen door. De volumes zijn laag en de prijzen zijn hoog. In de kerstperiode kostte de Tuber mesentericum rond de € 300 per kilo voor. Dit hadden we in jaren niet meer gezien. Maar de afzet verloopt heel langzaam", zegt Michele Sessa, verkoopmanager van Delikatesse Srl, een bedrijf uit Roccapiemonte in de provincie Salerno.

Mirko Nobile Sessa, accountmanager (links), en Gianfranco Sessa, exportmanager (rechts)

"In Campanië is de consumptie van truffels nog steeds erg verbonden met de feestdagen. Over het algemeen is de truffelcultuur in Zuid-Italië niet goed ontwikkeld. Truffel wordt weinig gebruikt in de keuken. In de zomer is er helemaal geen truffelconsumptie. Het is dus echt wel een niche. Maar social media zorgen nu voor een omslag in de verkoop en consumptie. Het is een fundamenteel middel om de waarde van truffel in de keuken uit te leggen via innovatieve recepten die de consumptie bevorderen en dus de aankoop aanmoedigen. Wij zijn aanwezig op verschillende e-commerceplatforms, met B2B- en B2C-verkoop. We zijn ervan overtuigd dat het web een interessant verkoopkanaal is."

Delikatesse is in 2000 opgericht door Michele en Raffaele Sessa, twee broers uit Castel San Giorgio. Het bedrijf is gespecialiseerd in de verwerking en afzet van truffels, maar legt zich ook toe op andere producten.

"We zien het als onze missie om natuurlijke producten op de markt te blijven brengen, met eerbied voor de traditie en aandacht voor de toepassingen in de keuken", vertelt Mirko Nobile Sessa, accountmanager van Delikatesse. "We willen dat het publiek ons kent om onze zorgvuldige aanpak bij de bereiding van recepten met ingrediënten uit Italië. Op dit moment zijn we nog niet aanwezig in de supermarkten en dat zal de komende jaren nog wel zo blijven. We vermijden het gebruik van goedkope grondstoffen. Alle ingrediënten die we gebruiken, zijn zorgvuldig geselecteerd, en indien mogelijk, van lokale telers."

Delikatesse zet haar producten voornamelijk af op de buitenlandse markten en voor een klein deel in Italië, waar het levert aan de horeca en met name de haute cuisine. Verse truffel is het belangrijkste product dat het bedrijf op de markt brengt. Het maakt ongeveer 50% uit van de omzet. De rest bestaat uit truffel in verwerkte vorm, waaronder pesto, crèmes, carpaccio en nog veel meer. Daarnaast biedt Delikatesse ook een breed assortiment andere conserven aan en heeft het een biologische, glutenvrije en veganistische lijn.

"Niet iedereen weet dat er in Zuid-Italië, en met name in Campanië, zowel truffels in het wild verzameld worden als geteeld worden. Over het algemeen zijn er 3 soorten: Tuber mesentericum, Tuber aestivum en Tuber albidum pico. Die laatste is momenteel in productie. De sector heeft in de loop der jaren lijdzaam moeten toezien dat de truffeloogst daalt door de klimaatverandering, de groei van de wilde zwijnenpopulatie en de aanwezigheid van verzamelaars die truffels ongebreideld opgraven zonder respect voor de productiecyclus."

"Voor het assortiment bewerkte producten geven we de voorkeur aan glazen verpakkingen, om het gebruik van plastic te verminderen. Daarnaast plannen we een verbetering van de verwerkings- en verpakkingstechnieken, om milieuvriendelijkere producten op de markt te brengen. We denken ook na over het gebruik van hernieuwbare energiebronnen. We werken nauw samen met onze telers. We luisteren naar hun behoeften en waarderen hun werk en hun opofferingen", zegt Mirko.

"Tot slot zijn we van plan om dit jaar deel te nemen aan de sectorbeurzen. We zien ze als een fundamenteel ontmoetingspunt om een netwerk te creëren. We willen vooral aan meer buitenlandse evenementen deelnemen. Daarnaast zullen we inzetten op nieuwe, duurzame verpakkingen en zullen we ons bedrijfsimago nog verbeteren", besluit Mirko.

Voor meer informatie:
Mirko Nobile Sessa
Delikatesse Srl
Via della Fratellanza 2,
84086 Roccapiemonte (SA) - Italië
Tel: +39 081 935375
nobilemirko.sessa@delikatesse.com
www.delikatesse.com

Publicatiedatum: