Ludwig Schenk over de handel in convenienceproducten

"Snelle stijging van de vraag in tijden van een gebrek aan arbeidskrachten"

De coronaproblematiek en de daarmee verbonden sluiting van de horeca en noodmaatregelen hebben een enorme uitwerking op de buitenshuisconsumptie gehad. Dit is ook merkbaar bij de verkoop van panklare groenten-, fruit- en aardappelproducten.

"Ook wij hebben tijdens de lockdown onder sterke omzetverliezen in de categorie gesneden producten geleden. In totaal zien we in de afgelopen jaren desondanks een snelle stijging van de vraag, die eenduidig samenhangt met het gebrek aan arbeidskrachten in de horeca, kantines en grootkeukens," vertelt de directie van Ludwig Schenk, een bedrijf gespecialiseerd in voorgesneden versproducten, gevestigd op de groothandelsmarkt Karlsruhe.


Gesneden en ongesneden AGF-producten worden met eigen vrachtwagens naar klanten in heel Zuid-Duitsland gereden.

Het traditionele bedrijf is inmiddels sinds meer dan vijftig jaar op het groothandelsterrein in Karlsruhe gevestigd en heeft de trend richting convenience- en panklare producten vroeg herkend. "Circa tien jaar geleden zijn we op kleine schaal met de producten van gesneden producten begonnen, in de loop der jaren hebben we ons terrein - parallel aan de stijgende vraag - passend uitgebreid", zegt Ismail Güldal, standverkoper bij het bedrijf.

Ismail Güldal was tot enkele maanden geleden als zelfstandige aardappel- en uienhandelaar op de groothandelsmarkt in Karlsruhe gevestigd. Sinds de overdracht van zijn bedrijf is hij actief binnen de standverkoop van de firma Schenk.

Marktleider in Zuid-Duitsland
Inmiddels hoort het bedrijf tot de vooraanstaande aanbieders van panklare AGF-producten in Zuid-Duitsland en de hoogwaardige gesneden producten worden hierdoor tot aan Freiburg im Breisgau en München geleverd. "Tot de hardlopers horen bijvoorbeeld verpakte aardappelen, geschild, gesneden of in blokjes, in zakken van 5 kg, maar ook courgettes, uien, paprika's en wortelen in gesneden vorm. Daarnaast tellen we veel Chinese restaurants tot onze clientèle, waardoor er ook champignon, taugé en Chinese kool besteld wordt."


Een selectie van het brede assortiment aan gesneden product: schijfjes wortel, fruitsalade en saladebowls.

"Wat ons ook onderscheidt, is onze 24-uurs levering, daarom zijn onze bestelvensters flexibel en vraaggestuurd. Regionale cash & carry winkels van Metro hebben deze toegevoegde waarde ook onderkend en maken gebruik van onze kant-en-klare producten."


Een blik in het koelmagazijn op de groothandelsmarkt Karlsruhe

Regionale grondstofafname
Hoewel de uitlevering van eigen gesneden producten het leeuwendeel van de omzet uitmaakt, vormt de klassieke afhaalmarkt op de plaatselijke groothandelsmarkt nog steeds de tweede pijler van het bedrijf. "Het aantal inloopklanten wordt wel steeds minder, weekmarkthandelaren zijn daarbij de enige uitzondering."


Een blik op de productie-installatie voor convenienceproducten

Met het naderende Kerstseizoen voor de deur en de moeilijke omstandigheden in tijden van corona is de productinkoop voor een deel een gevoelig onderwerp. "Er wordt in toenemende mate ver vooruit gepland, zodat de producten niet opraken en een continue productlevering steeds gegarandeerd blijft. Daarbij streven we ernaar onze afnemers zo lang als mogelijk regionale producten aan te bieden."

Voor meer informatie:
Ismail Güldal 
Ludwig Schenk GmbH & Co. KG
Großmarkt Karlsruhe
Adres: Am Großmarkt 10
76137 Karlsruhe, Duitsland
+49 721 961570
s.ewald@firma-schenk.de 
firma-schenk.de


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven