Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Carrefour Spanje: 50% minder plastic AGF-verpakkingen

In de afgelopen drie jaar is het Spaanse distributiebedrijf Carrefour erin geslaagd om de aanwezigheid van plastic in alle groenten- en fruitverpakkingen met 50% te verminderen. De producten van Carrefour worden voortaan verpakt in andere, milieuvriendelijkere materialen als karton, netjes en biologisch afbreekbare verpakkingen. Het bedrijf is tot nu toe zelfs gestopt met het gebruik van meer dan 1.000 ton plastic.

Enkele concrete voorbeelden zijn onder meer 70% van de groentenverpakkingen waar minder plastic in zit, alle Carefour- citrusverpakkingen tot 1,5 kg, waar minder plastic in zit, 80% van de verpakkingen eigen merk druiven waar minder plastic in zit.

Op het niveau van de volledige Carrefour-groep werd in dezelfde periode 7.154 ton minder plastic in verpakkingen verwerkt. Tegen 2025 wil de groep het aantal verpakkingen met 20.000 ton hebben verminderd, waarvan 15.000 van plastic.

Baanbrekende initiatieven
Voor Carrefour is afvalverwerking en -vermindering een vraagstuk dat om een ​​collectieve aanpak vraagt, waarbij de industrie, distributeurs en klanten samenwerken. Carrefour was het eerste bedrijf in Spanje dat klanten hun eigen bakjes liet gebruiken bij aankoop van verse AGF-producten. Hierdoor hoefden ze minder verpakkingen te leveren. Deze actie vormt een aanvulling op het plan van maatregelen dat het bedrijf heeft opgesteld om het gebruik van plastic te verminderen.

Een andere innovatieve maatregel is om klanten een pakket 100% katoenen zakjes aan te bieden die ze kunnen kopen en kunnen hergebruiken bij toekomstige aankopen.

Daarnaast worden op de AGF-afdeling composteerbare en biologisch afbreekbare zakken gebruikt. Voor gedroogd fruit is er een assortiment van meer dan 80 milieuvriendelijke bulkverpakkingen en olijven en augurken worden aangeboden in glazen potten. Bovendien hebben klanten de beschikking over herbruikbare dozen en een locatie om het plastic in te leveren zodra ze klaar zijn met het doen van hun aankopen.

Als aanvulling op deze maatregelen heeft Carrefour de ReciclaYa-appontwikkeld, die informatie biedt over recycling en uitleg geeft over hoe de diverse producten die op de kassabon staan op de juiste manier kunnen worden gescheiden en gerecycled.

Daarnaast is Carrefour samen met Procter & Gamble (P&G) al vijf jaar bezig met het #MiPlayaSinPlásticos-project om het bewustzijn over de impact van zwerfafval op de stranden te vergroten en om elk jaar een strand uit te kiezen om een dag lang samen schoon te maken. Sinds de lancering heeft #MiPlayaSinPlásticos al 1.700 kg afval ingezameld.

Voor meer informatie: 
www.carrefour.com

Publicatiedatum: