Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Tim Slaedts, Groothandel Fresh Food:

“Slecht weer, maar de horeca draait als een tierelier”

Tholen - Het Belgische bedrijf Fresh Food verstrekt AGF-producten aan de zakelijke markt, zoals horeca, zorginstellingen en winkels, maar beschikt daarnaast ook over een winkel voor particuliere verkoop. Tim Slaedts, eigenaar van Fresh Food, geeft aan dat voor de pandemie de groothandel zo’n 90% van de omzet realiseerde en de andere 10% werd gegenereerd vanuit de winkelverkoop.

“Toen echter door de lockdown de horeca afviel als grote afnemer, keerde dit volledig om”, zegt Tim. “De vraag bij de groothandel nam af, maar de winkelverkoop nam juist explosief toe. Hierdoor hebben wij eigenlijk weinig financiële hinder ondervonden van de lockdown. De combinatie groot- en kleinhandel heeft het voordeel dat onze afzet breder is verspreid. Hierdoor konden we makkelijk onze focus verleggen naar de particuliere markt.”


Dagelijks is er transport vanaf de veilingen en de Groothandelsmarkt met Belgische (lokale) AGF-producten naar Fresh Food

Verkoop aan horeca hoger dan voor corona
Nu de horeca weer is geopend zijn ook de werkzaamheden bij de groothandel opgeschaald. “We hebben het heel druk. De restaurants en tavernes draaien enorm goed. Ik schat dat de horeca wel zo’n 30% meer afneemt dan voor de pandemie.”

Met het zomerseizoen ziet Tim ook de vraag naar zomerse producten toenemen. Er is grote vraag naar munt en limes, aardbeien ook, maar wat minder dan normaal. “De kwaliteit is dit jaar wat minder en de prijzen zijn wat aan de hoge kant”, zegt Tim. “Daarnaast is er een enorme stijging in de vraag naar Salad Pea. Waar ik voorheen 2 dozen verkocht, zijn dat er nu 20 op een week.”

Of het zo zal blijven is wel de vraag, want na de vakantie neemt de verkoop ook altijd wat af. “Ik hoop dat het zo blijft doorgaan, maar ik ben wel bang dat er in september een terugval zal komen in de verkoop”, zegt Tim. “September is een dure maand voor veel huishoudens en we zien eigenlijk altijd wel een afname in de verkoop.”


Eigenaar Tim Slaedts 

Uitdagingen komende periode
Allerlei sectoren ondervinden hinder van het personeelstekort en ook Tim geeft aan dat het lastig is om aan personeel te komen. “Het is lastig om een chauffeur te vinden die op de veilingen rijdt”, zegt Tim. Dagelijks is er AGF-transport vanaf o.a. de veilingen, telers en de groothandelsmarkt in Brussel om de groothandel en winkel te bevoorraden. Nu komt er veel extra werk op de schouders van de eigenaren. “Maar gelukkig zijn we druk, door corona zien meer mensen het belang van vers en gezond en die trend zal alleen maar meer doorzetten”, besluit Tim.


Door de krapte op de arbeidsmarkt komen er meer taken op bord van de zaakvoerder, zo ook het besturen van de vrachtwagen

Voor meer informatie:
Fresh Food 
Nele en Tim Slaedts
Molseweg 162
2440 Geel, België
+32 (0)479 74 33 72
info@freshfood.be 
www.freshfood.be