Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sarwat Radwan van AKL Exofresh, Duitsland:

"Egyptische producten zijn momenteel vrij moeilijk te verkopen"

Voor veel bedrijven waren de afgelopen anderhalf jaar ronduit moeilijk. Er is minder vraag naar producten die voor die tijd bijzonder populair waren, terwijl de vraag naar regionale producten toeneemt. Sarwat Radwan, directeur van het Duitse AKL Exofresh, vertelt dat het momenteel een zeer moeilijke tijd is voor Egyptische producten. "Egyptische uien en zoete aardappelen zijn echter nog steeds zeer populair. Alleen de rode uien laten zich moeilijk verkopen, omdat deze overwegend door de horeca gekocht worden en we ons momenteel in de vakantieperiode bevinden. Bovendien worden er ook rode uien uit Nederland aangeboden."

Goede vraag, slechte afzet
De populariteit van de genoemde producten weerspiegelt zich echter niet per se in de verkoopcijfers. "Voor zoete aardappelen zijn de VS en de Zuid-Amerikaanse landen zijn nog steeds onze voornaamste concurrenten. De kwaliteit van onze producten is volkomen in orde, echter hebben we daarbij vrijwel hetzelfde probleem als bij de uien. Momenteel is het simpelweg zeer moeilijk ze te verkopen. We proberen echter de tijd tot aan de winter zo goed mogelijk te overbruggen."    

Sarwat zegt dat zoete aardappelen in Duitsland nog lang niet zo populair zijn als consumptieaardappelen en dat klanten na de coronalockdown van 2020 hun geld liever uitgeven aan vakanties. "In 2019 liep de handel zeer goed, aangezien er bij de zoete aardappelen uit de VS sprake was van een tekort en de Egyptische producten het beter deden. Corona heeft dat alles teniet gedaan."

IFS-certificaat geeft hoop
Sarwat vestigt momenteel ook hoop op het IFS-certificaat, waarmee hij onder andere kansen ziet om zijn producten bij de grote ketens en in de levensmiddelenhandel te kunnen af te zetten. "Onze klanten zijn allemaal tevreden. Er is inmiddels ook een groot aanbod uit Egypte, omdat de klanten twee jaar geleden zeer geïnteresseerd waren in deze producten en er bijpassend veel geteeld werd in Egypte", aldus Sarwat.

Jordaanse dadels en exoten uit Egypte
Binnenkort kan Radwan echter ook dadels uit Jordanië aanbieden, waarmee hij op een stabiele verkoop hoopt. De eerder onbekende producten uit Egypte wil hij sterker promoten. "Exotische producten zoals mango's en guaves uit Egypte zijn nog niet zo bekend in Duitsland, aangezien men deze fruitsoorten hoofdzakelijk uit Zuid-Amerika kent. De Egyptische mango's zien er weliswaar niet bijzonder goed uit, maar ze hebben echter een sterke smaak en een goed aroma," besluit Radwan.

Voor meer informatie:
Sarwat Radwan 
AKL Exofresh GmbH
Mallinckrodtstrasse 320
44147 Dortmund
49 (0)17 35 65 12 37
info@aklexofresh.de  
www.aklexofresh.de    

Publicatiedatum: