De slag die veredelaars moeten maken: ToBRFV

Tholen - De oplossing voor het Tomato brown rugose fruit virus (ToBRFV) komt er aan. Het is een kwestie van tijd. Marie Legendre en Arthur van Marrewijk, productspecialisten bij Syngenta, vertellen er meer over.

Met het oog op ToBRFV kijken telers nu veel meer naar de korte termijn. Arthur: “Die extra kilogram, of dat laatste halve punt op de brixschaal, is momenteel gewoon minder belangrijk. Telers willen maar één ding weten: hoe zit het met de gevoeligheid voor rugose?”

Bij Syngenta begrijpen ze de telers heel goed maar verliezen ze de lange termijn daarbij ook niet uit het oog. “We kijken ook hoe zo’n ras het agronomisch doet.”

Dat telers nu meer gefocust zijn op kortetermijndenken is, gezien de situatie, volkomen logisch, vindt Marie. Maar naast dat besef klinkt er ook veel vertrouwen bij de veredelaar. “Want anders dan bij bijvoorbeeld het pepinovirus,” legt Arthur uit, “zijn er met rugose gewoon bronnen voor resistentie.

Bij Syngenta kijken ze dus verder dan de komende paar jaar, en die toekomst zien ze hoopvol tegemoet. “Daar zijn we ook voor,” zegt Marie. “De sleutel tot de oplossing ligt bij de veredelaar.”

Nieuwe rassen
Het ontwikkelen en het testen van rassen blijft dus belangrijk – niet alleen met het oog op resistentie, ook voor de langere termijn. “Als veredelaar moeten we verder kijken en een langetermijnvisie hebben. Zo komen we vooruit, als bedrijf en uiteindelijk ook als sector,” merkt Marie op. Want naast resistentie tegen ToBRFV zijn er ook nog andere agronomische factoren om rekening mee te houden. “Denk aan productie, smaak, houdbaarheid,” somt Arthur op.

Daarbij komt nog dat Syngenta voor de wereldmarkt veredelt – terwijl in de Benelux het virus een groot probleem is, is dat bijvoorbeeld in Australië niet het geval. “Dus ook daar veredelen we voor.”

Voorkomen en genezen
Ondertussen waart het virus hier wel rond, maar dat moet volgens Arthur geen vanzelfsprekendheid zijn. “We moeten ons er niet zomaar bij neerleggen dat het virus er nu eenmaal is en nooit meer weggaat. Het virus is er, maar we kunnen er wel alles aan doen om te voorkomen dat het zich ongebreideld verspreidt.” Hygiëne speelt daarbij een sleutelrol.

Ondanks dat alle telers het virus en de maatregelen serieus nemen, zal het op de korte termijn wel invloed hebben op de tomatenteelt  in Nederland. “We verwachten dat het areaal gaat krimpen,” signaleert Arthur. “We zien bijvoorbeeld dat telers, al dan niet tijdelijk, naar komkommer schakelen. Als gevolg daarvan zijn er dan weer komkommertelers die juist weer herfsttomaten gaan zetten.”

Bij Syngenta zijn ze er wel van overtuigd dat het probleem opgelost kan worden. “Het gaat wel een paar jaar duren voordat alle tomaten in alle segmenten resistent zijn,” vertelt Marie. Arthur is het daar mee eens: “De oplossing ligt in resistente rassen. En die moeten er zo snel mogelijk komen.”

Die resistente rassen zullen de komende tijd ‘druppelsgewijs’ op de markt komen, verwacht Marie. Wanneer de resistente rassen er zijn is nog onzeker, maar de tolerante rassen bieden nu al enige houvast. Arthur: “Op de korte termijn, tussen nul en drie jaar, zit de oplossing in het telen van minder gevoelige rassen, of rassen die minder symptomen geven. We zien als gevolg daarvan ook al een verschuiving bij telers in rassenkeuze op basis van gevoeligheid voor rugose.”

Virusvrij
Vanwege het virus hebben hebben enkele veredelingsbedrijven hun demokas moeten sluiten, maar bij Tomato Vision is dat nog niet zo. Marie: “We hebben een magnifieke kas die nog steeds schoon is, waar collega’s en klanten onze tomatenrassen goed kunnen zien en beoordelen. Niet altijd live, want we moeten er enorm voorzichtig mee zijn .”

Alles uit het ras
“De kas laat goed de potentie van onze rassen zien,” legt Arthur uit. Dit komt door het samenspel van kastype en teeltsturing. “Het is een lichte, hoge kas, met veel CO2. Alle potentie die een ras heeft, laat het daar ook zien. We zien hoge producties, goede kwaliteit en smaak. En doordat we de kas hebben afgegaasd, is er ook geen insectendruk.”

Het tomaten team in Tomato Vision: de samenwerking tussen veredelaars, trialists, marketing en verkoop is belangrijk om nieuwe rassen naar de markt te brengen.

Op bezoek
Bezoekers zijn nog steeds welkom bij Tomato Vision. “Ze zijn welkom in de presentatieruimte, op afspraak en en met bepaalde restricties. Een bezoek in de kas is ook mogelijk, maar niet zonder goede redenen,” vertelt Arthur. “Tomato Vision is open. En we zien dat ook het bezoek vanuit overzeese gebieden weer een beetje op gang komt.”

Wie op bezoek wil gaan, kan een afspraak inplannen met Arthur, Marie of een van de vertegenwoordigers. Ook staan er, onder voorbehoud van eventuele aanscherping van coronamaatregelen, weer inspiratiedagen op de agenda, in september.

 

Voor meer informatie:
Syngenta
www.tomatovision.com 

Arthur van Marrewijk
arthur.marrewijk_van@syngenta.com 
tel +31 6 2341 7336

Marie Legendre
marie.legendre@syngenta.com 
tel +31 6 1097 3986

 

 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven