ProAnalytics: "Met data binnen de AGF heb je goud in handen"

Weten wat de oorzaken van claims zijn of het koopgedrag van klanten kunnen voorspellen?

Hoe zou het zijn om direct inzicht te hebben in de ouderdom van je voorraad waardoor je tijdig kunt ruimen? Of afnamepatronen van klanten te kunnen voorspellen waardoor je meer resultaat kunt
behalen uit cross- en upsell? Ook binnen de AGF is datagedreven werken niet meer weg te denken. Veel AGF-bedrijven staan echter nog aan het begin van de reis naar datagedreven zaken
doen. Bedrijven die het maximale uit hun data weten te halen lopen dan ook direct lichtjaren voor op hun concurrent.

Bij ProAnalytics zien ze de aanvragen vanuit de AGF dan ook sterk toenemen. “Door vanuit verschillende systemen of invalshoeken data met elkaar te verbinden ontstaat er meerwaarde. Bij de start van een data traject wordt een datawarehouse ontwikkeld wat aan ieder systeem kan worden gekoppeld, zoals Navision, GreenCommerce of FreshNG. Vanaf dan is de organisatie voor informatie niet meer afhankelijk van het softwaresysteem, maar kunnen rapportages makkelijk in Power BI worden gemaakt met data vanuit het datawarehouse. Dat kan dan verder aangevuld worden met data vanuit ERP, WMS, TMS, inspectieresultaten, gewerkte uren, maar ook openbare data zoals weersverwachtingen, openbare AGF-prijzen, etc.”

“Door deze data te koppelen ontstaan er interessante nieuwe inzichten. Zoals het koppelen van inspectieresultaten, de leeftijd van de voorraad en uitval aan de klachten. Met dit inzicht kan de handelaar of teler het aantal klant klachten en claims significant terugdringen. Door alle systemen bij elkaar brengen ontstaat er 360 graden inzicht in de organisatie. Dit betekent één betrouwbare
bron voor alle managementinformatie.”



Data als concurrentievoordeel
Zo kunnen bedrijven die datagedreven werken, daadwerkelijk voorspellingen doen en sneller schakelen, doordat men in één oogopslag ziet wat belangrijke informatie is. Door juiste interpretatie en sluitende data is men de concurrent net altijd een stapje voor. Zo kan BI interessant zijn voor vraagstukken op het gebied van:

Resultaat
Prijzen en marges liggen de laatste tijd onder druk. Met inzicht in verkoopresultaat, partijresultaat of marges kun men concreet sturen op het verbeteren van de commerciële resultaten.

Kwaliteit
Iedere collo die weggegooid wordt is er één te veel. Door gericht te sturen op kwaliteit en uitval kan men de omzetstroom vergroten en de kosten verlagen. Denk aan inzicht in de leeftijd van de voorraad om tijdig te kunnen ruimen of om gerichte kwaliteitsinspecties te kunnen doen.

Klantenbinding
Sturen op klanttevredenheid met inzicht in klachten en leverbetrouwbaarheid, monitoren hoe vaak klanten terug komen om te bestellen of analyseren van overeenkomsten in afnamepatronen bij
klanten om meer cross- en upsell te kunnen doen.

Duurzaamheid
Klanten vragen steeds vaker om sociaal gecertificeerde producten en om duurzame verpakkingen. Hoe houdt men hier grip op en hoe wordt deze informatie met de klanten gedeeld? Met de juiste data heeft men de cijfers zo boven tafel.

Efficiency
Hoe efficiënt zijn de primaire processen? Hoe realiseert men de optimale inzet van mensen en middelen? Door efficiënter te werken worden kosten bespaart. Analyses van de doorlooptijd van processen, de productiviteit in de loods of de inzet van transport zorgt voor grip op de efficiëntie van de operationele processen.

Business Intelligence binnen de AGF markt is een expertise op zich. Niets zo complex als resultaatberekening binnen de AGF. Wat als de inkoopprijs van één product per dag en per leverancier verschilt? Wat als de kosten per klant of per transport verschillen? Hoe houdt men dan toch inzicht in de prijsstelling, omzetdoelstellingen en winstprognoses? Hoe blijft een manager de vinger aan de pols houden en de juiste acties doorvoeren?

De AGF-blauwdruk
Joost Romijn, BI Consultant bij ProAnalytics kwam zelf uit de AGF-markt en zag deze uitdagingen. “ERP-systemen die niet de juiste uitdraaien gaven, data die niet met elkaar gecombineerd kon worden. Ik ben daarom gaan bouwen aan een BI dashboard speciaal voor de AGF-markt. Maar niet als een standaard tool. Ik wist dat elke AGF-handelaar een eigen ontwerp nodig had, inzichten die specifiek voor dat bedrijf belangrijk waren. Maatwerk dus, maar op een AGF-fundering en daarmee een stuk sneller te implementeren dan normaal BI traject."

"Inmiddels draaien de eerste AGF-bedrijven volop op hun nieuwe BI-omgeving. De inzichten waren zo waardevol dat zij inmiddels hun calculatie systeem hebben aangepast. Salesteams zijn opnieuw getraind om met deze data aan de slag te gaan waardoor zij klanten nu veel beter kunnen beoordelen, in één oogopslag zien welke klant het meeste oplevert of welke heel weinig marge geeft. En doordat deze organisaties nu ook zien welk producten het meest rendabel zijn weten ze welk product ze dan nog even extra moeten pushen. Deze helderheid maakt dat de KPI’s voor het salesteam veel duidelijker zijn en de verkoop gestegen is."


“Iedere organisatie is uniek. Hoewel er misschien overlap is in de primaire bedrijfsprocessen zoals het inkoop-, verkoop- en magazijnproces, wil dit niet zeggen dat iedere AGF-handelaar zijn organisatie op dezelfde manier aanstuurt. De ene organisatie stuurt op resultaat per partij en omzet per accountmanager, de andere organisatie stuurt meer op marge per klant en op colli per productgroep. Daarnaast is de informatiebehoefte – net als de organisatie en de omgeving – continu aan verandering onderhevig. Een standaard dashboard biedt daarom geen oplossing.”

De blauwdruk wordt daarom maatwerk voor een organisatie wordt aangepast. Geen onderhoudscontracten of licenties, wel ondersteuning wanneer nodig. De Blauwdruk bevat onder
andere de volgende gebruikelijke rapportages:
•  Inzicht in colli, pallets, omzet en resultaat
•  Inzicht in claims
•  Inzicht in nog te factureren omzet
•  Sturen op targets
•  Vergelijken met voorgaande perioden
•  Per artikel(groep), klant & accountmanager
•  Meerdere (handels)bedrijven of meerdere locaties

Aan de slag met BI
Belangrijk startpunt is het bepalen van uw datastrategie. Waar heeft data het meeste waarde voor uw bedrijf? Op welke manieren kunt u data inzetten om waarde te realiseren? Waar liggen de prioriteiten?
Deze managementinformatie wordt daarna in heldere en eenvoudige dashboards en rapportages gepresenteerd met behulp van Power BI. Tevens trainen ze uw medewerkers, zodat u zelf ook aan de slag kunt met het ontwikkelen van dashboards en rapportages. Hierdoor houdt u zelf de regie over uw eigen informatievoorziening. 

Voor meer informatie:
Joost Romijn
ProAnalytics
Senior BI Consultant AGF & Agri
+31 6 21 33 90 59|
j.romijn@proanalytics.nl 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven