Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Realtime logger waarborgt kwaliteitscontrole van versproducten

De coronapandemie heeft voor veel veranderingen gezorgd in het dagelijkse leven. Het wierp een nieuw licht op de begrippen wellness en hygiëne en het deed ons met een andere blik kijken naar mensenmassa's. Een ander aspect dat niet ontkomt aan de invloedssfeer van corona is de voedingsindustrie, met name de manier waarop mensen voedsel kopen en consumeren.

Uit enquêtes blijkt dat consumenten in veel Aziatische landen nu meer gefocust zijn op gezonder eten dan voor de pandemie. De toegenomen vraag naar gezond eten ging gepaard met een groter bewustzijn van het belang van een gezonde levensstijl voor een sterk immuunsysteem. Deze verandering heeft geleid tot een grote vraag naar versproducten, gevogelte en biologische snacks, terwijl producten die als minder gezond worden beschouwd, zoals frisdrank en alcohol, minder populair werden.

De verschuiving in hoe we tegen voedsel aankijken wordt ook ondersteund door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), die een gezondere levensstijl promoot, niet alleen in Azië en tijdens deze pandemie, maar voor de hele wereld en ook voor de komende jaren. Vele huishoudens geven nu de voorkeur aan zelfbereide maaltijden in plaats van fastfood en andere “ongezonde" alternatieven.

Om een antwoord te kunnen bieden op deze verandering in de vraag moeten ook de retailers mee in het verhaal en moeten ze tegemoetkomen aan de wensen van de consument. Vooral supermarkten, die tijdens de pandemie een essentieel onderdeel van het dagelijks leven zijn gebleken, moeten deze veranderingen begrijpen en erop inspelen, door onder andere hun voorraden te vergroten en vaker inkopen te doen bij hun leveranciers.

De behoefte aan meer transparantie in de keten is het afgelopen jaar toegenomen, zowel uit bezorgdheid over de mogelijke gezondheidsrisico's die onjuiste voedselbehandeling met zich meebrengt, als om de beste prijs-kwaliteitverhouding te bekomen. In een podcast van McKinsey & Company legt een Supply Chain-expert uit dat moderne technologie kan helpen de toeleveringsketens weer op de been te krijgen en van doorslaggevend belang zal zijn voor het succes ervan eens het coronavirus van de baan is. Met de technologie van vandaag kunnen bedrijven beter communiceren, hun zendingen opvolgen en de controle houden over anders oncontroleerbare factoren. De technologie zal het mogelijk maken veel efficiënter te werk te gaan.

De loggers en trackers van Emerson bieden dergelijke technologie. Ze helpen leveranciers en retailers efficiënter te werken over de hele toeleveringsketen heen. De GO Real-Time 4G/5G Tracker van Emerson maakt gebruik van cellulaire technologie om de ketenpartners realtime temperatuur- en locatiegegevens ter beschikking te stellen doorheen de hele toeleveringsketen. De GO PDF Mini Logger en de GO Bluetooth Plus Logger controleren de temperatuur van bederfelijke goederen. Beide apparaten stellen de gegevens direct beschikbaar wanneer de goederen hun eindbestemming bereiken. Voor het lezen van de gegevens van de GO Bluetooth Plus Logger is er een app en de GO PDF Mini Logger kan via de USB-poort op een computer worden aangesloten. De gegevens kunnen direct worden afgelezen en ook bewaard voor latere verwerking.

Een van de klanten van Emerson, een toonaangevend bedrijf in de wereldwijde voedingssector met meer dan 50 jaar ervaring in de export van Filipijnse ananas en bananen naar meerdere markten, vertelt dat het met de trackers en loggers van Emerson in staat is om de zendingen nauwkeurig te volgen en de gegevens ook te delen met de partners binnen het logistieke netwerk. Op die manier kan de kwaliteit en integriteit van de koelketen behouden blijven en de voedselverspilling tot een minimum worden herleid.

Publicatiedatum: