Wereldwijde uienhandel gaat online

Alex Guilleux, CEO van Harvex: "Als je naar de handel in verse producten kijkt, kan het je niet kwalijk worden genomen dat je je afvraagt waar de innovatie blijft. Naast alle innovatie in verticale tuinbouw, opbrengstoptimalisatie, sensoren en aangesloten apparaten, genetische modificatie, klimaatadaptatie en regeneratieve en duurzame praktijken is het van buitenaf misschien niet duidelijk dat de feitelijke manier waarop verse producten worden verhandeld in de afgelopen 20 jaar weinig is veranderd."

Recent onderzoek naar het exportproces van grote exporteurs van verse producten bracht een gemiddelde van 40 contactmomenten (zowel extern als intern) om te onderhandelen en een transactie uit te voeren aan het licht. Deze contactmomenten bestonden uit besloten chatgroepen om prijzen te checken, telefoontjes om een koper te vinden, e-mails om over een deal te onderhandelen en nog meer e-mails om de handel te documenteren en uit te voeren. Exporteurs hebben speciale teams nodig om dit arbeidsintensieve proces te beheren. Verder bleek uit het onderzoek dat exporteurs moeite hebben met het vinden van prijzen, omdat er weinig betrouwbare, real-time referentieprijzen beschikbaar zijn. Voor de internationale handel lopen de overheidsgegevens vaak maanden of zelfs jaren achter en zijn de onderzochte gegevens vaak onbetrouwbaar. Inefficiëntie en versnippering van informatie zijn twee problemen die met een digitale handelsoplossing kunnen worden opgelost. Waarom bestaat die dan nog niet?

Guilleux: "Uit gesprekken met zowel inkopers als aanbieders van verse producten werd duidelijk dat geen van beide partijen handel wilde drijven met een onbekende tegenpartij." 

"Deze vertrouwensbarrière is het gevolg van hoge bedragen voor een enkele transactie, gekoppeld aan het betalingsrisico dat de standaard betalingstermijnen en incoterms met zich meebrengen voor de tegenpartij. Beide partijen gaven de voorkeur aan langdurige handelsrelaties die langzaam werden opgebouwd, in tegenstelling tot een transactionele aanpak. Het is duidelijk dat verschillende platforms hebben geprobeerd een digitaal handelsplatform te bouwen om het handelsproces te verbeteren, maar dat ze te lijden hadden onder een gebrek aan liquiditeit en tractie omdat ze er niet in slaagden de 'vertrouwensbarrière' te overwinnen."

Dit is waar Harvex om de hoek kwam kijken: een in Nieuw-Zeeland gevestigde online marktplaats voor de uienhandel.

Harvex wordt gesteund door de grootste groenteteler-exporteur van Nieuw-Zeeland en is ontwikkeld in samenwerking met New Zealand Trade Enterprise.

"Harvex gaat uit van vertrouwen (in tegenstelling tot technologie) door zijn exporteurs en kopers te selecteren en zo een vertrouwd netwerk op te bouwen. Exporteurs worden geselecteerd op basis van hun kwaliteit, locatie, aanbod en bewezen handelsgeschiedenis. Kopers worden doorverwezen naar het platform en worden grondig doorgelicht op hun betrouwbaarheid als handelspartner. Harvex heeft een menselijk tintje; een netwerk van agenten ter plaatse in belangrijke markten die kopers ondersteunen bij hun overgang naar een nieuwe handelswereld."

Het platform van Harvex stelt verkopers in staat om hun volledige handelsworkflow op één plek te beheren; van het aanbieden van producten tot en met het onderhandelen over de handel en het beheren van leveringen. Ze beweren dat dit het handelsproces heeft teruggebracht van 40 touchpoints naar slechts 20, wat resulteert in een aanzienlijke besparing op arbeidsuren voor afzet en documentatie. Het platform biedt actuele prijsgegevens op basis van live handel en is hard op weg om een referentieprijs te worden voor kopers en aanbieders.

"Door de verbeterde handelservaring hebben exporteurs hun bestaande handelsrelaties naar het platform verplaatst en hebben zij op hun beurt toegang gekregen tot de grote pool van doorgelichte kopers. Kopers genieten van een one-stop-shop voor uienlevering het hele jaar door en kopen rechtstreeks bij gerenommeerde exporteurs uit Nieuw-Zeeland, Egypte, India en Nederland."

"Dankzij dit model kende Harvex een exponentiële groei van maand tot maand in aanbod en geregistreerde kopers. Dankzij dit succes heeft Harvex haar aanwezigheid op de markt verder kunnen uitbreiden naar meer landen en nieuwe wereldwijde aanbieders kunnen introduceren bij haar jaarrond aanbod. Op dit moment zijn we voornamelijk actief in de uienhandel, maar we hopen dit verder uit te breiden. Door te leiden met vertrouwen, gebruik te maken van bestaande diepe wereldwijde relaties en een aanwezigheid op de markt te koppelen aan digitaal pakt Harvex de verborgen kosten van het exporteren en importeren van verse producten aan."

Voor meer informatie:
Andrew Gray
Harvex
admin@harvex.co 
www.harvex.co

 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven