Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
VLAM lanceert tv-campagne om AGF-consumptie te stimuleren

"Belg eet nog steeds weinig groenten en fruit"

VLAM lanceert een tv-campagne die de aandacht richt op groenten en fruit van bij ons. Belgen blijven immers maar matig groenten en fruit kopen ondanks de coronacrisis. Bovendien wil VLAM inhaken op het Internationaal Jaar van Groenten en Fruit van de FAO.

Belg geen grote eter van groenten en fruit
Het verbruik van groenten en fruit is matig in België. Vorig jaar kocht de Belg gemiddeld 40 kg verse groenten (tegenover 36 kg in 2019) en 45 kg vers fruit (tegenover 43 kg in 2019). "Omwille van corona moesten we met zijn allen thuis zelf gaan koken waardoor de verkoop van groenten en fruit een klim maakte in 2020. Maar toch zien we dat de Belg nog steeds te weinig groenten en fruit eet", aldus VLAM. 

2021 is Internationaal Jaar van Groenten en Fruit
De Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO) heeft 2021 uitgeroepen tot het Internationaal Jaar van de Groenten en Fruit. Hiermee wil de FAO het bewustzijn vergroten over de belangrijke rol die groenten en fruit spelen in menselijke voeding, voor de voedselzekerheid en voor het bereiken van de duurzame ontwikkelingsdoelen van de VN.

Met tv-campagne verbruik aanzwengelen
De Vlaamse groente- en fruitsector grijpt beide feiten aan om extra te investeren in een tv-campagne die de Belg aanspoort om lokaal te kopen en voor groenten en fruit van bij ons te kiezen. De tv-campagne loopt in twee golven op heel wat zenders in Vlaanderen en Wallonië. De eerste golf loopt van 10 mei tot 30 mei, de tweede van 6 tot 26 september. In beide golven zal de spot ook online worden ingezet op VTMGo, Goplay.be en RON. De campagne is mogelijk dankzij de medewerking van LAVA, BelOrta, Coöperatie Hoogstraten, REO veiling, LTV en BFV.

Informeren en inspireren
Lekkervanbijons.be/biendecheznous.be blijft het centrale platform waarmee VLAM de consument wil informeren en inspireren. 

Groenten en fruit snacken als tussendoortje of verwerken in een maaltijd? Ook daarover krijg je tips and tricks op lekkervanbijons.be. Het platform focust op haalbare recepten voor elke dag op het ritme van de seizoenen. In 2020 boomde onze website met maar liefst 17,5 miljoen bezoeken.

Thuisverbruik groenten en fruit gestegen in 2020
2020 was een atypisch jaar door de coronacrisis. "We moesten met zijn allen in ons kot blijven en zelf ons potje koken. Daardoor stegen de voedingsbestedingen in de retail met ruim 12%", zegt VLAM. 

Zowel de groente- als de fruitbestedingen stegen in 2020 sterker dan de voedingsbestedingen. Verse groenten waren gemiddeld 5% duurder, de gemiddelde fruitprijs lag 9% hoger dan het jaar voordien.

De aankopen van verse groenten voor thuisverbruik stegen met 11% in volume per capita. In 2020 kocht de Belg gemiddeld 40 kg verse groenten en hij besteedde er 115 euro aan. De aankopen van vers fruit stegen in het coronajaar 2020 minder sterk, nl. met 4% in volume per capita. Vorig jaar kocht de Belg gemiddeld 45 kg vers fruit voor 135 euro.

Dat alles leert VLAM uit de cijfers die het marktonderzoeksbureau GfK Belgium via zijn panel van 6000 Belgische gezinnen verzamelde. De cijfers hebben enkel betrekking op thuisverbruik.

Een uitgebreidere toelichting over het thuisverbruik van groenten en fruit in 2020 vind je op vlam.be/kennisbank.

Publicatiedatum: