"Binnen enkele jaren zou de gemiddelde broccoli consumptie in Spanje zelfs kunnen verdubbelen"

Het broccoli-areaal is de laatste jaren aanzienlijk toegenomen in Spanje. Het Zuid-Europese land is nu de belangrijkste producent van deze groente op het continent. De oogst piekt van de herfst tot de lente, maar in toenemende mate werkt men er ook met zomerprogramma's, zowel voor de binnenlandse markt als voor de export. De teelt wordt aangejaagd door de hoge consumptie in Noord-Europa, maar ook in Spanje zelf groeit de markt, deels dankzij promotieacties zoals die van de vereniging +Brócoli, die daarin gesteund wordt door veredelaars, telers en handelaars.

"Toen deze vereniging ongeveer 10 jaar geleden werd opgericht, bedroeg de jaarlijkse consumptie van broccoli in Spanje ongeveer 200 g per persoon. Tegenwoordig is dit cijfer vertienvoudigd", zegt Antonia María Piernas, voorzitster van +Brócoli. "De Spaanse consument wist toen heel weinig over deze groente. Broccoli had eigenlijk geen goede reputatie. Het was dus zaak de mensen te informeren over de voedingseigenschappen van broccoli en over de beste manieren om er mee om te gaan in de keuken. En vorig jaar heeft ook de pandemie een handje toegestoken, want de consument is zich nu meer bewust van het belang van gezond voedsel en dat zien we dan ook direct in de consumptie van broccoli", voegt ze eraan toe.

Vorig weekend werd de campagne “Ik ben fan van jou” afgesloten. De organisatie had die vorig jaar op touw gezet en dit jaar kon de consument via een QR-code op de roze broccoli-etiketten naar de website van de vereniging die voorzag in info en divers campagnemateriaal. De actie, zichtbaar in zowel verkooppunten als op social media, en dan vooral Instagram, wil van broccoli een populaire groente maken, met “een grote schare fans”. De broccoli’s met het label van de actie zijn verkrijgbaar in meer dan 10.000 verkooppunten in heel Spanje.

De pedagoge en deelneemster aan Masterchef 3, Mireia Ruiz Manresa, was betrokken bij de voorbije promotiecampagne. Ze deelt haar visie op de waarde van de broccoli in de keuken met verschillende recepten op de campagnewebsite www.soyfandeti.com. De vereniging heeft ook een technisch comité opgericht om de informatie die aan de consument wordt verstrekt wetenschappelijk te onderbouwen. Gedurende de twee weken durende campagne werden verschillende gesprekken uitgezonden met chef-koks en voedingsdeskundigen die hun visie gaven over deze groente en de gezondheidsvoordelen ervan voor alle leeftijdsgroepen in de verf zetten.

"We denken ook aan een promotiecampagne in de zomer, want broccoli is niet alleen een wintergroente. Maar die aanpak zal dus anders zijn. In plaats van het delen van recepten zoals soepen en typisch winterse gerechten, zullen we onder meer kiezen voor slaatjes en voor garnituren bij de barbecue. We zullen daarbij vooral live-uitzendingen op Instagram verzorgen”, gaat Antonia María Piernas verder.

Volgens de voorzitster van deze vereniging neemt broccoli als groente een steeds belangrijker plaats in en kan de consumptie in Spanje, ondanks de forse toename van de afgelopen 10 jaar, nog ruim groeien. "Broccoli zie je steeds vaker in kook- en lifestyleprogramma's op TV. Zelfs bij reclamespots voor koelkasten zie je nu vaak een broccoli verschijnen. En Spanje kan nog veel beter op het vlak van gemiddelde consumptie. Kijk maar naar het Verenigd Koninkrijk, waar de gemiddelde jaarlijkse consumptie ongeveer 5 kg bedraagt. Als we daar naartoe gaan, dan zou dat een verdubbeling betekenen, misschien zelfs binnen enkele jaren. Zo zie ik bijvoorbeeld nog heel veel braak terrein liggen in de horeca, schoolkantines en fastfoodketens."

Voor meer informatie:
+Brócoli
+34 627 84 15 14 (Spanje)
masbrocoli@masbrocoli.com 
masbrocoli.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven