Auberginesector staat voor uitdaging

De populariteit van aubergines is duidelijk gestegen sinds de coronapandemie. Dit pakt gunstig uit voor telersprijzen. De uitdaging voor de auberginesector is om deze populariteit vast te houden met gerichte promotie- en marketingactiviteiten, zo stellen analisten van de Rabobank in marktupdate over aubergines.

In 2020 steeg de prijs ondanks een ruimer aanbod. In 2018 en 2019 ervoer de sector juist nog flinke prijsdruk.

De vermoedelijke oorzaak van de prijsstijging in 2020 is de goede vraag naar de paarse vruchtgroenten die in veel verschillende gerechten verwerkt kan worden. Zowel in Nederland als Duitsland steeg de aankoop van aubergine met 30% (cijfers GroentenFruit Huis). Bij het uitbreken van corona werd de zoekterm 'aubergine' vaak gebruikt.

Dit was ruim voldoende om de verloren horecaomzet te compenseren. Toch is aubergine voor velen geen alledaags product. Gemiddeld kopen Nederlandse huishoudens 480 gram aubergine per jaar (één groot exemplaar). 

Bron: Rabobank


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven