Astrid Etèvenaux, AOP Asperges de France:

"Goede vraag naar asperges sinds de start van het seizoen"

De aspergeoogst is half februari in Les Landes begonnen, twee weken later dan vorig jaar. "Wat betreft de timing is het een klassiek jaar," zegt Astrid Etèvenaux van AOP Asparges de France. De nationale opbrengst wordt geschat op 20.000 ton. Met een opbrengst van meer dan 6.000 ton dit jaar vertegenwoordigt AOP Asperges de France 30% van de totale Franse aspergeopbrengst.

Astrid legt uit dat er sinds de start van het seizoen een goede dynamiek in de markt zit. “De klanten keken reikhalzend uit naar de asperges. Ze bevonden zich in dezelfde gemoedstoestand als aan het einde van het vorige seizoen: ze wilden graag Franse asperges promoten na de tegenslagen aan het begin van het 2020-seizoen te midden van een gezondheidscrisis. De vraag is groot, de consumenten zijn heel blij met de producten." Astrid vult aan dat de kwaliteit van de asperges dit jaar erg goed is, met grote maten aan het begin van het seizoen.

Hoewel de restaurants nog gesloten zijn, waren ook de restauranthouders heel blij met de asperges. "Veel koks bieden afhaalmaaltijden aan. Hierdoor is de horeca, die zichzelf heeft kunnen reorganiseren, toch aanwezig, ook al zijn de partijen asperges kleiner dan normaal.​"

Asperges uit het Les Landes-zand. Foto: AOP Asparges de France

Drie teeltgebieden
AOP Asperges de France heeft zeven leden. Dit komt overeen met 150 telers die een areaal van 1.300 hectare bewerken. De witte en paarse asperges vertegenwoordigen 95% van de opbrengst. De telers zijn verdeeld over 3 teeltgebieden: het zuidwesten (81%), de Val-de-Loire (13%) en het zuidoosten (6%). De seizoenen van de verschillende gebieden volgen elkaar op. Samen maken ze het hierdoor mogelijk om van maart tot juni asperges aan te bieden.

Asperges uit Gironde. Fotocredit: AOP Asparges de France

Het extra promoten van asperges
Volgens Astrid moeten asperges meer worden gepromoot dan andere producten, omdat ze nog steeds als een nicheproducten worden gezien. Om die reden heeft AOP Asparges de France een communicatieplan ontwikkeld dat helpt om asperges toegankelijker te maken en zet het bedrijf zich daarnaast in om consumenten te leren hoe ze hun bereidingsmethoden kunnen diversifiëren.

“We hebben wat promotiemateriaal ontwikkeld voor retailers als posters die de nationale aspergeteelt promoten en die ook een receptidee laten zien. We hebben verder onder internetgebruikers een recept-challenge opgezet. De deelnemers wordt gevraagd om producten voor te stellen die bij de asperges passen. Elke week maakt een chef-kok een recept met de geselecteerde ingrediënten. "AOP Asparagus de France geeft tot slot aan telers en consumenten een stem met behulp van geanimeerde video's, die vervolgens worden gedeeld op de sociale netwerken van het bedrijf.

Voor meer informatie:
Astrid Etèvenaux
AOP Nationale Asperges de France
astrid.etevenaux@carottes-de-france.fr 
www.asperges-de-france.fr 


Publicatiedatum:
© /



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven