Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Juan M. Rodríguez, Flor de Doñana: "De bio-consument heeft nood aan nabijheid en comfort in de aankoop"

Beschikbaarheid Spaans zachtfruit is vooralsnog beperkt

Op de zachtfruitmarkt zijn de gevolgen van de sneeuwstorm Filomena en de vorst van begin januari in Spanje nog voelbaar. De hoeveelheden aardbeien, frambozen en blauwe bessen zijn nog beperkt en de marktprijzen liggen beduidend boven het gemiddelde van vorig jaar op dezelfde data. Daarnaast is het areaal licht teruggelopen en zijn de productiekosten gestegen.

"Normaal gesproken zijn er nu al meer biologische aardbeien beschikbaar, maar door het koude en regenachtige weer begin januari zal het gros van het fruit ongeveer 3 weken later dan normaal geplukt worden."

"Ik schat dat we vanaf week 9 geleidelijk meer volumes zullen hebben en dus voor een continue aanvoer kunnen zorgen", zegt Juan María Rodríguez, manager van Flor de Doñana, een bedrijf uit Huelva dat gespecialiseerd is in de teelt van biologisch zachtfruit.

Ook de oogst van biologische blauwe bessen is sinds kort van start gegaan, maar de hoeveelheden zijn nog heel beperkt. “Omdat de Spaanse blauwe bes wat vertraging heeft opgelopen en de aanvoer vanuit Zuid-Amerika dit jaar schaarser is, is de vraag momenteel groter dan het aanbod. Dat zal zo naar verwachting nog een paar weken aanhouden”, legt Rodríguez uit. Van januari tot juli brengt Flor de Doñana blauwe bessen uit de eigen teelt op de markt en tijdens het laagseizoen importeert het kleine hoeveelheden om aan een aantal van zijn klanten een ononderbroken aanvoer te kunnen verzekeren.

Wat de frambozen betreft, is de vraag naar de biologische variant redelijk goed en ook de beschikbare hoeveelheden zijn voldoende. Toch lijdt dit product meer onder de sluiting van het horecakanaal, maar ook de concurrentie uit andere landen, zoals Italië, Marokko en Portugal, neemt toe. "De concurrentie komt in de eerste plaats van exporteurs uit onze eigen provincie, maar ook de aanwezigheid op de markt van biologische frambozen van andere herkomstlanden, vooral uit Italië, blijft stijgen", vertelt de teler.

Volgens Juan María Rodríguez blijft de markt voor biologische producten ondanks de huidige situatie gestaag groeien. “Ik denk dat de groei van de markt voor biologisch zachtfruit, maar ook voor andere groenten en fruit van het bio-segment, nog zal versnellen als ook de afzetkanalen worden gediversifieerd. Dat zou er immers voor zorgen dat de consument gemakkelijker toegang krijgt tot dit soort producten. De consument van biologisch fruit heeft nood aan meer nabijheid en comfort, zoals thuisbezorging. Met enkel gespecialiseerde winkels komen we er niet”.

Hogere kosten door pandemie en Brexit
Sinds het uitbreken van de pandemie zijn de kosten voor de teelt en de pluk van zachtfruit gestegen. Het is moeilijker geworden om ervaren arbeidskrachten te vinden. “Het naleven van de coronamaatregelen zoals social distancing vereist meer shifts, dus alles gaat wat langzamer en het is ook duurder."

Het bedrijf uit Huelva exporteert zachtfruit naar landen als Duitsland, Frankrijk, Nederland, Zwitserland en de Scandinavische landen, maar ook naar het Verenigd Koninkrijk, een zeer belangrijke markt voor deze producten. “2020 stond bol van de onzekerheden door de Brexit, maar uiteindelijk wordt de soep niet zo heet gegeten als ze wordt opgediend. Gelukkig is onze export naar het VK gelijk gebleven, ook al komt er meer papierwerk aan te pas bij de douane. Dat vertraagt alles toch een beetje en het heeft de export ook iets duurder gemaakt. Sommige klanten brengen begrip op voor deze extra kosten en betalen mee, maar helaas zijn het meestal de telers die voor de extra kosten opdraaien, waardoor onze winstmarges weer iets kleiner worden”.

 

Voor meer informatie:
Juan María Rodríguez
Flor de Doñana Biorganic 
Tel: +34 959 02 63 32 (Spanje)
juanmaria@flordedonana.com 
www.flordedonana.com

Publicatiedatum: