Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Sicitrus brengt Siciliaanse bloedsinaasappelen naar Amsterdam

In Nederland is de bloedsinaasappel niet zo bekend en blijft het een niche, terwijl de gewone sinaasappelen zeer gewild en alom bekend zijn. “Ons doel is om het marktaandeel bloedsinaasappelen te ontwikkelen en vergroten om zo een referentiepunt te worden voor de Nederlandse markt”, zeggen Luca Pappalardo en Emilio Ganci, oprichters van het in Amsterdam gevestigde Sicitrus.

De gewassen die worden aangeboden zijn allemaal afkomstig uit Sicilië, uit het gebied rond de Etna: Paternò, Palagonia, Scordia, Lentini en Siracusa.

Emilio Ganci en Luca Pappalardo van Sicitrus

“Emilio en ik wonen al een aantal jaar in Nederland. Ons project richt zich op drie soorten klanten, te weten Italianen in het buitenland die geen Siciliaanse sinaasappelen tegen concurrerende prijzen kunnen vinden, Nederlanders die het gewas al kennen maar niet kunnen vinden en de B2B-sector. Voor die laatstgenoemde proberen we Siciliaanse sinaasappelen te introduceren bij kleine ondernemers zodat zij de gewassen kunnen verspreiden”, zegt Pappalardo. 

Hoe werkt het?
“We werken met Italiaanse en Nederlandse particulieren en de afzet vindt al plaats voordat de pallet met sinaasappelen aankomt. Dit doen we om er zeker van te zijn dat er betaald is bij vertrek. Op deze manier verminderen we het risico op afval en kunnen we de klant verzekeren van verse sinaasappelen die kort na de oogst worden geleverd”, zegt Ganci.

“We gebruiken een methode waarbij we de gewassen selecteren, een online evenement maken en onze klanten kunnen daar hun aankoop boeken en betalen. Daarmee beperken we de stappen die moeten worden genomen van teler naar consument en dat heeft een positieve invloed op de prijs. Wat voor de teler een voordeel is, is dat we de betaling kunnen garanderen, omdat de klant dit direct voldoet bij het plaatsen van de bestelling”, voegt Pappalardo toe.

Hoe gaat de levering en logistiek in zijn werk?
“De gewassen komen uit Sicilië met een busje/vrachtwagentje. We zijn pas sinds 11 november operatief en de eerste levering stond gepland voor 7 december. Er was een kleine vertraging door de sneeuw in Italië, maar we hebben de schema’s nu verplaatst zodat we de komende leveringen kunnen garanderen”, zegt Ganci.

De eerste pallet bestond uit 15 dozen met Navelina sinaasappelen, van het kaliber 6 en 4, en 70 dozen met Navelina kalibers 9 en 8, allemaal van hoge kwaliteit. De pallet was gevuld met 100 dozen en de overige 15 werden aangeboden aan winkels, groothandels, particulieren en kleine ondernemers.

Pappalardo en Ganci tijdens de aankomst van de eerste pallet in Amsterdam.

“De levering van de eerste pallet, met een gewicht van 1.000 kilo werd door Emilio en mij persoonlijk uitgevoerd. Misschien is het verstandig om dit voor toekomstige bestellingen uit te besteden aan een derde partij. Onze verwachtingen ten aanzien van de orders en deze eerste lading zijn overtroffen. We zullen de organisatie dus wat moeten veranderen en in de kerstvakantie gaan we ons hierover buigen”, zegt Pappalardo.

Sicitrus is een langetermijn project. “Ondanks de pandemie verwachten we in de loop de jaren te groeien. De verwachting is data online afzet een vlucht gaat nemen, evenals de afzet van gezonde gewassen. Momenteel leveren wij onze sinaasappelen aan klanten uit de Randstad, met name uit Amsterdam, Haarlem, Zaandam, Amstelveen, Almere Stad, Leiden, Den Haag, Delft, Zoetermeer, Gouda, Rijswijk, Rotterdam en Schiedam. In de toekomst willen we dit gaan uitbreiden.”

Voor meer informatie: sicitrus.com

Publicatiedatum: