Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Toegenomen productie maar dalende vraag

Spaans citroen- en grapefruitseizoen loopt niet helemaal gesmeerd

De toename van de Spaanse citroen- en grapefruitoogst dit jaar en de dalende vraag als gevolg van de maatregelen om de pandemie in te dammen, leiden tot een moeilijk seizoen 2020/2021. De telersprijzen voor citroen liggen rond de 23 cent, wat een stukje lager ligt dan in dezelfde periode van voorgaande jaren.

De Europese horeca, die ongeveer 35-40% van de Spaanse citroenen afneemt, is vrijwel volledig gesloten. In de afgelopen dagen zijn de coronamaatregelen in vele Europese landen zoals Duitsland, Nederland, Denemarken en Frankrijk nog verder aangescherpt. “Een deel van het omzetverlies wordt opgevangen door een toename van de consumptie van de huishoudens, maar we merken toch dat de vraag ook wordt afgeremd door de mindere economische slagkracht als gevolg van de pandemie. Op dit moment zou de verkoop precies moeten stijgen, maar die typische kerstvraag blijft nu toch wel uit. Bovendien denk ik dat het niet koud genoeg is om de consumptie aan te zwengelen”, zegt José Antonio García, directeur van de Spaanse Interprofessionele Vereniging voor Citroen en Grapefruit (Ailimpo).

“Het verrast ons zeker dat de grote supermarktketens in dergelijke situatie met zeer agressieve prijsaanbiedingen voor de dag komen. De citroenproductie is dit jaar hoger en het is erg moeilijk om een afzetmarkt te vinden voor het klasse II-fruit. Laten we niet vergeten dat we naast het wegvallen van het horecakanaal ook te maken hebben me de felle concurrentie van Turkije in de Oost-Europese landen. Dat was nog niet het geval met de Turkse Interdonato-citroenen aan het begin van het seizoen, want daar waren er niet zoveel van, maar ondertussen wel met de Lamas-citroenen, namelijk sinds half november”, legt hij uit.

Volgens de vertegenwoordiger van Ailimpo liggen de prijzen van zowel citroenen als grapefruits niet in de lijn van de afgelopen jaren, toen ze uitzonderlijk vrij hoog waren, maar blijven ze toch nog steeds winstgevend. "Laat ons dit seizoen beschouwen als de landing na een vlucht met hoge prijzen. Volgens de gegevens waarover we al beschikken, blijft de teelt rendabel. Ons doel is om een evenwicht te vinden zodat elke schakel in de waardeketen zijn brood kan verdienen. In de afgelopen jaren heeft er een belangrijke evolutie plaatsgevonden in de sector, met meer aandacht voor hoogwaardige producten. De telers die zich goed hebben voorbereid op het gebied van certificeringen mogen op beide oren slapen. En binnen Europa zal Spanje zijn leiderspositie behouden in de afzet van citroen en grapefruit.”

 

Publicatiedatum: