Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Víctor Martínez, Amefruits (Spanje):

"We kunnen de druk op de citroenprijzen redelijk goed opvangen"

Het gaat niet zo best met de citroenmarkt nu de vraag dalende is met de Europese horeca op een laag pitje. “Het seizoen kunnen we op z’n minst als atypisch omschrijven. De situatie is complex, zowel aan aanbod- als aan vraagzijde, met een lauwe markt vanwege corona. De afzet richting horeca is zeer beperkt. Dan verwacht je dat de retail dat gaat compenseren, maar dat is toch niet helemaal waar. We merken momenteel zelfs dat de programma's van de supermarktketens niet echt meewillen, wat misschien toch een gevolg is van de impact van de coronacrisis op de economie”, zo zegt Víctor Martínez, productmanager van het in Alicante gevestigde teelt- en exportbedrijf Amefruits.

"De oogst is anderzijds zeker goed te noemen, zowel qua volume als wat de kwaliteit betreft", benadrukt hij. "De temperatuur is onlangs flink gedaald, wat de kwaliteit van de citroen ten goede komt, en we hopen dat ook de lagere temperaturen in de bestemmingslanden de afzet een duwtje in de rug geeft", legt Víctor uit.

Maar aan de vraagzijde blijft het onzekerheid troef. “De vrees leeft toch wel dat we in een situatie van overaanbod en lage vraag zullen terechtkomen. Dat is nu nog niet het geval, maar we zitten dan ook nog maar het aan het begin van het seizoen. We hebben nog een lange weg te gaan, maar voor het moment zijn we de druk redelijk goed aan het opvangen. We zijn ook hoopvol gestemd dat de markt met Kerst wat gaat opleven, want dat gebeurt normaal gezien toch elk jaar”, zegt hij. “Januari kan dan weer helemaal anders uitdraaien, afhankelijk ook van hoe we december zijn doorgekomen. Maar laten we ons nu eerst concentreren op de Kerstperiode, we willen niet direct negatief doen. Er is wat druk, maar zoals gezegd zijn we die goed aan het opvangen, de geoogste volumes zijn niet overdadig, de maatvoering is niet te groot en de citroenen zijn van uitstekende kwaliteit”, benadrukt Víctor.

Turkije wint terrein in Oost-Europa
De uitzonderlijke coronasituatie is niet de enige uitdaging waarmee de Spaanse citroen wordt geconfronteerd. Turkije komt immers fors opzetten op de exportmarkten, en dan vooral in Oost-Europa en in verder afgelegen bestemmingen.

"De concurrentie uit Turkije is al een aantal seizoenen merkbaar op de markt", bevestigt Víctor. "De meeste exporteurs brengen de Spaanse citroen naar de relatief dichtbije Midden-Europese markten: Zwitserland, Italië, Frankrijk, Duitsland... Nu het kouder wordt, richten wij ons ook op de verder afgelegen markten en daar merken we de aanwezigheid van de Turkse citroen, vooral in het directe invloedgebied van Turkije met landen zoals Bulgarije, Roemenië, Polen, Letland of Estland. Sinds een aantal seizoenen is het erg lastig om met Turkije te concurreren op die exportmarkten, temeer daar de devaluatie van de lira de Turkse producten competitiever maakt in het buitenland", legt hij uit." Gelukkig merken we in Centraal-Europa niet veel van de concurrentie van de Turkse citroen, behalve in Nederland, waar overigens product toestroomt van alle herkomstlanden: Marokko, Egypte, Turkije en Spanje".

“Aan de andere kant zijn we nog niet begonnen met de export naar Canada en is de handel met de Verenigde Staten beperkter geworden door de stijging van de importtarieven. Sinds de inwerkingtreding van de nieuwe douanerechten is de export teruggelopen”, geeft Víctor Martínez aan.

Dit jaar hogere volumes
Net als bij het andere citrus, wordt er een grotere oogst verwacht dan in 2019/2020. De Spaanse Interprofessionele Vereniging voor Citroen en Grapefruit (AILIMPO) raamt de toename voor citroenen op zo’n 8%. "Vooral bij de vroegere rassen worden er grotere hoeveelheden verwacht, zoals het geval van de Primofiori, maar tegen het midden en einde van het seizoen zullen de volumes daarentegen vermoedelijk iets lager uitvallen dan vorig jaar", zegt Víctor. “Toch denk ik niet dat we dit jaar meer op de markt zullen kunnen brengen. We hopen uit te komen op eenzelfde niveau als vorig jaar, wat neerkomt op een afzet van ongeveer 5.000 ton verse citroenen”. 

Het bedrijf hoopt zo min mogelijk product te moeten afleiden naar de verwerkende industrie. “Daar valt weinig geld te verdienen. Erger nog, de afzet richting verwerkende industrie dekt niet eens de productiekosten. Het is echt wel de laatste optie”, benadrukt hij. "We gaan vol voor de vermarkting van het verse product en ook in coronatijd blijven we gefocust op hoogwaardige kwaliteit, onder meer met ons merk Citric Love: een exclusief merk voor veeleisende klanten”, besluit hij.

Voor meer informatie:
Víctor Martínez
Amefruits
Pol Ind Apatel - C/ Joaquín Moya Martínez, N.º 57 
03380 Bigastro (Alicante) - Spanje
Tel: +34 966 740 393  
Mob: +34 635 799 807  
citrus@amefruits.com
www.amefruits.com

Publicatiedatum: