Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Tony Saglietto, Peruzzo Group:

"Kleine clementines uit Calabrië hebben dezelfde eigenschappen als de kleine clementines uit Corsica"

De clementine 'La fine de Calabre' lijkt sterk op de clementine 'la fine de Corse', maar is veel goedkoper," vertelt directeur van Peruzzo Group Tony Saglietto. “De twee rassen zijn bijna identiek: ze hebben dezelfde eigenschappen, dezelfde schil en hetzelfde suikerniveau, ze groeien alleen elk in een andere regio.”

Hoewel 8 op de 10 Fransen nog nooit een Calabrische clementine hebben geproefd, wil Group Peruzzo er een niet te missen product van maken op de Franse markt.

Tony is over dit idee behoorlijk optimistisch. “Consumenten beginnen steeds meer in te zien dat de kleine Calabrische clementine wat de kwaliteit betreft niet voor de andere (kleine) clementines onderdoet, integendeel zelfs! En minstens zo belangrijk: kleine clementines kosten binnen de detailhandelsector tussen de € 4 en € 5 per kilo. De Clementine uit Calabrië kost slechts € 2 per kilo. Winkels die zijn begonnen met de verkoop van Calabrische clementines zijn enthousiast, omdat consumenten deze producten erg lijken te waarderen."

De clementines uit Calabrië zijn een kruising tussen mandarijn en sinaasappel. Verder zijn ze gemakkelijk te pellen en pitloos. Tony voegt hier nog aan toe dat ze in smaaktesten waarin diverse clementines met elkaar worden vergeleken bijzonder hoog scoren.

Group Peruzzo teelt Calabrische clementines op 70 hectare via  dochteronderneming 'Agricola Peruzzo' die in 2015 werd opgericht om druiven en citrus uit respectievelijk Sicilië en Calabrië te kunnen gaan telen en leveren. Het fruit wordt op de markt gebracht onder het merk 'Bo & Bon'.

Differentiatie op basis van het uiterlijk
Tony geeft aan dat de 'Fine de Calabre'-clementines zich maar met moeite op de Franse markt kunnen vestigen, omdat het moeilijk is om ze op basis van hun uiterlijk te onderscheiden van andere clementines. "Daarom hebben we dit jaar een kartonnen bakje van 850 gram met handvatten ontwikkeld waarin ze direct herkenbaar zijn voor zowel leveranciers als consumenten."

Voldoende vraag
Naast de 'Fine de Calabre'-clementines verhandelt de Group Peruzzo op de Franse markt ook andere citrus uit Calabrië en Sicilië als vanille-en cara cara-sinaasappelen, Italiaanse citroenen met blad en bergamot-citroenen. “De afzet van citrus verloopt relatief goed. Mensen blijven ze ondanks de coronaviruscrisis blijven citrus consumeren.” Group Peruzzo biedt de meeste producten aan groothandelaren aan die met onafhankelijke winkels werken.

Group Peruzzo staat ook bekend om de rode kiwi. “Begin volgend jaar gaan we in Frankrijk nog eens 15 hectare aanplanten,” zegt Tony.

Voor meer informatie:
Tony Saglietto
Peruzzo Group
661 avenue de la Durance
13160 Châteaurenard
Telefoonnummer: +33 (0)4 91 10 30 50
Fax : +33 (0)4 91 10 30 65
peruzzo@peruzzo-group.com  
www.peruzzo-group.com 

Publicatiedatum: