Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Leveranciers uit Keulen lijden onder Lockdown Light

"Of restaurants in januari of maart mogen heropenen, maakt niet veel uit"

De Lockdown Light is nog steeds zorgwekkend voor de handelaren op de Keulse groothandelsmarkt. "Tot aan het begin van de huidige gedeeltelijke lockdown konden we nog steeds relatief goed verkopen. Maar op dit moment is het erg rustig op de groothandelsmarkt, want de horecaverkoopafdeling is zo goed als stilgevallen," zegt horecagroothandelaar Imer Bislimi, eigenaar van het gelijknamige bedrijf. Volgens eigen verklaringen van het bedrijf is er sprake van een omzetdaling van 70%.

In vergelijking met de eerste coronagolf in het voorjaar, is de situatie nu volledig omgekeerd. "Ten tijde van de eerste restaurantsluitingen konden we het omzetverlies voor een groot deel compenseren met een stijging van de omzet op de wekelijkse markt en de gespecialiseerde detailhandel. Maar ook deze twee afzetgebieden lopen nu sterk terug," constateert Bislimi.

Een bestelwagen van Bislimi verlaat de Keulse marktplaats.

Door de moeilijke marktsituatie heeft de groothandelaar zijn voorraden aanzienlijk verminderd. Zo hoopt hij bederf zoveel mogelijk te voorkomen en kosten te besparen. "De gevolgen van de coronapandemie zijn ook op productniveau merkbaar," zegt Bislimi, die zich voornamelijk in groenten specialiseert. "Gepelde knoflook is bijvoorbeeld nauwelijks gevraagd omdat het een echt horeca-artikel is. Tot twee weken geleden konden we nog grote hoeveelheden bloemkool verkopen, maar ook standaardgroenten worden nu veel minder vaak verkocht."

Heropening van de horeca
Desalniettemin kunnen de detailhandelaren ook enkele positieve punten melden: "Sommige restauranthouders hebben de situatie goed onder controle en bieden hun gerechten met succes aan via bezorgdiensten." Ondanks alles gaat de dagelijkse gang van zaken op de Keulse markt nog steeds door. "Er zijn nog steeds klanten die hier, onder voortdurend toezicht van de lokale marktautoriteiten, hun bestelling afhalen."

Bislimi heeft ondertussen alle hoop op een snelle versoepeling van de omstandigheden verloren. "Het zou goed zijn als de regionale horeca weer open zou zijn in december. Anders zou het voor ons als detailhandelaren niet meer veel verschil uitmaken of de heropening in januari of maart plaatsvindt," besluit Bislimi.

Voor meer informatie:
Imer Bislimi
Bislimi – Obst und Gemüse Großhandel
Großmarkt Köln, Duitsland
+49 1722 460 158
info@bislimi-grosshandel.de
www.bislimi-grosshandel.de

Publicatiedatum: