Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Michael Marx (FFD) over de huidige markt voor verse gemaksproducten

"Het belangrijkste is dat er weer buitenshuis wordt gegeten"

De coronacrisis heeft de horeca tussen maart en mei bijna lamgelegd. In de loop van de heropening van de horeca komt dit segment en dus ook de productie van verse gemaksproducten, langzaam maar zeker weer op gang. Voor Michael Marx, operations manager bij het Duitse Frisch Fruchtig Delp (FFD) en specialist in verse convenienceproducten, wordt de crisis nu gevolgd door een periode van herdefiniëring. "De markt moet zichzelf weer uitvinden," zegt hij in een interview met FreshPlaza.

Michael Marx tijdens een kwaliteitscontrole

FFD is een groeiend bedrijf in Riedstadt in het zuiden van Hessen, Duitsland. Het bedrijf heeft momenteel ongeveer 100 mensen in dienst en beschikt over een totale bedrijfsoppervlakte van ongeveer 5.000m². In 2005 kreeg Marx de kans om als dienstverlener het oorspronkelijke groententeeltbedrijf om te vormen tot een puur foodservicebedrijf, in eerste instantie gespecialiseerd in het verpakken van asperges, aardbeien en courgettes voor de retail.

Enkele jaren later kwam het bedrijf in de horecabezorging terecht en zette het tegelijkertijd de stap naar de convenienceproductie. "Intussen bieden wij het hele convenience-assortiment aan, van dressings en salades tot rauwkost- en aardappelsalades. Een substantieel deel van ons To Go-assortiment wordt geproduceerd in onze eigen faciliteit."

Een kijkje in de FFD convenienceproductiehal. In slechts enkele jaren tijd is het aandeel van de verkoop van gemaksproducten gestegen tot 50%.

Van groei naar omzetverlies door Covid-19
Op het moment dat het toenmalige nieuwe conveniencesegment werd geïntroduceerd, stond het To Go-segment in de Duitse detailhandel nog in de kinderschoenen. In de daaropvolgende jaren nam de vraag naar vers gesneden producten en andere convenienceproducten snel toe en daarmee ook de activiteiten van FFD. "Vorig jaar noteerde onze onderneming een totale omzetgroei van 15%. We zien verder groeipotentieel en zijn daarom zeer actief met onze acquisitie. We merken gewoon dat er een tekort is aan personeel in de horeca, wat voor ons als ervaren leverancier heel voordelig is."

Naast het brede aanbod van producten vertrouwt het bedrijf op een flexibel bestelproces: Cateraars kunnen de klok rond, zeven dagen per week, producten bestellen om de druk op de traditionele besteldagen van vrijdag en maandag te verminderen. Dit zorgt voor stressvrij werken en creëert een zekere continuïteit in de bestelde dagvolumes.

Saladevoorbereiding

Ondanks de bemoedigende groeicijfers voelde FFD ook de directe gevolgen van de coronacrisis, juist vanwege de grote afhankelijkheid van de horeca. "Tussen eind maart en begin mei is onze omzet in de restaurant- en hotelbranche gedaald tot 20%. Sommige van onze collega's van de cateringbezorgingsdienst hebben de winkel zelfs een tijdje volledig gesloten, en sommige van hun klanten hebben toen bij ons besteld."

Voor Marx was een kortetermijnsluiting uitgesloten. "In dat geval zouden we te veel klanten hebben verloren om concurrerend te blijven. Onze angst was niet zozeer of wij door de crisis zouden komen, maar wel of onze klanten corona zouden overleven. Dit laatste lijkt tot nu toe het geval te zijn, want wij hebben nog niet gehoord dat één van onze klanten failliet zou zijn gegaan."

De goederen worden bij de producent opgehaald met eigen voertuigen, ook uit het buitenland. "Toch is het transport duurder geworden, want door de uitzonderlijke situatie komen de vrachtwagens nog steeds ongeladen terug. Dit leidt nog steeds tot extra kosten van zo’n 10 tot 15 procent."

Een medewerker vult fruitbekers

Buitenshuis eten weer mogelijk
"In deze tijd van het jaar zijn er veel To Go-producten nodig op de luchthavens in verband met het vakantieseizoen. Dit jaar zal het waarschijnlijk anders zijn, omdat er ongeveer 50% meer mensen thuis zullen blijven. Het belangrijkste voor onze sector is dat de mensen weer uit eten gaan." Of de lokale gastronomie hiervan kan profiteren is op dit moment een groot vraagteken. "Sommigen hebben al vroeg een goed concept gevonden en hebben hun verkoop al tot 100% kunnen verhogen."

Controle van geschilde aardappelen

Voor meer informatie:
Michael Marx
FFD Fresh Fruity Delp GmbH
Stahlbaustraße 21-23
64560 Riedstadt
Duitsland
+49 6158 188 60 35
info@ffd-frisch-fruchtig.de
www.ffd-frisch-fruchtig.de 

Publicatiedatum: