Duitse horecaleveranciers over de sluiting en heropening

"Beetje bij beetje wordt de situatie meer ontspannen"

In de loop van maart was de lockdown voor de horeca in alle Duitse deelstaten een feit. Iets meer dan een week geleden hebben de meeste Duitse restauranthouders hun deuren weer geopend. Hoe kijken de leveranciers aan de horeca terug op de afgelopen maanden? En wat verwachten ze over de nabije toekomst? We spraken met enkele horecaleveranciers over hun ervaringen en vooruitzichten.

Karlsruhe: "60-70% van de normale verkoop bereikt"
De crisis heeft iedereen op de Karlsruhe Weinweg in spanning gehouden. "Aan het begin van de pandemie hadden we een omzetdaling van 90 procent. Alleen de bejaardentehuizen en verpleeghuizen konden doorlopend worden beleverd. Nu genereren wij weer zo'n 60-70% van onze normale verkoop," zegt gastro-groothandelaar Baris Karaman. Er zijn diverse dringende maatregelen genomen om de bedrijfskosten zoveel mogelijk te beperken. "We werkten slechts twee keer per week gedurende ongeveer 2-3 weken. Ook hebben we onze voorraden praktisch tot nul teruggebracht."

Baris Karaman heeft sinds 2003 een gastro-groothandel op de groothandelsmarkt in Karlsruhe. Zijn leveringsgebied strekt zich uit van het Karlsruhe-gebied via Baden tot aan het Zwarte Woud.

Volgens Karaman is er nog veel onzekerheid in de gastronomische sector, hoewel de zaken nu langzaam weer aantrekken als gevolg van de heropening. "Op de groothandelsmarkt is het nog steeds erg rustig, de levering komt nu langzaamaan weer op gang." De groothandelaar levert zowel aan kleine eetgelegenheden als aan luxe restaurants. "Ik denk dat de situatie vooral voor luxe restauranthouders het moeilijkst is."

Keulen: "De situatie wordt beetje bij beetje wat relaxter"
Ook de handelaren op de Keulse groothandelsmarkt voelen zich na enkele moeilijke maanden opgelucht. "De horeca komt stilaan weer op gang," vat Nayif Uralkaya, senior manager van de gelijknamige groothandel, de situatie samen. Tussen half maart en begin mei daalde de omzet tot slechts een kwart van het normale niveau, maar nu wordt weer zo'n 60-70 procent van de gebruikelijke omzet gegenereerd. "Gelukkig hebben mijn klanten de crisis tot nu toe overleefd, ik heb nog niet gehoord dat er ergens faillissement is aangevraagd."

Nayif Uralkaya en zijn zoon runnen een horecagroothandel op de Keulse groothandelsmarkt. Alternatieve afzetmarkten waren voor hen tijdens de crisis geen optie. "In dat geval hadden we alles van de ene op de andere dag moeten veranderen en dat gaat niet."

"Onze klanten en de regionale restauranthouders zijn nu allemaal weer open. Wij zijn blij dat alles weer wat normaler wordt. Ook het winkelgedrag van onze klanten normaliseert zich. Tijdens de crisis verkochten we bijna alleen basisvoedingsmiddelen, zoals aardappelen, groenten en fruit uit de koelopslag, al het andere was bijna onmogelijk te verkopen. Ondertussen leveren we weer meer ongewone specialiteiten, zoals eetbare bloemen en exoten," aldus Uralkaya.

Voor meer informatie:
Baris Karaman
Karaman - Obst & Gemüse Großhandel
Weinweg 43 (Großmarkt)
D-76137 Karlsruhe
Duitsland
+49 721  961 41 280
b.karaman@karaman-ka.de
www.karaman-ka.de

Nayif Uralkaya
Uralkaya Großhandel
Marktstr. 10
50968 Köln
Duitsland
+49 221-3401001
info@uralkaya.de
www.uralkaya.de


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven