Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Prince de Bretagne viert 50-jarig jubileum

"In 2020 slaan we geen nieuwe weg in maar krijgen we wel een boost"

De Franse coöperatie Prince de Bretagne heeft de 28ste editie van Fruit Logistica gekozen om haar vijftigjarig bestaan te vieren door het onthullen van een nieuwe merkidentiteit. Marc Kéranguéven, voorzitter van Cerafel, maakte van de gelegenheid gebruik om de vijf pijlers van de coöperatie in herinnering te roepen. Hij benadrukte dat Prince de Bretagne in de eerste plaats een verhaal van mannen en vrouwen is en dat hier de ware kracht van Prince de Bretagne in schuilt. "Samenwerking is dan ook één van de belangrijke pijlers van van deze coöperatie," zei hij. "Prince de Bretagne is het verhaal van een solidaire groep mensen en een bijzonder bedrijfsmodel." Kéranguéven herhaalde de fundamentele waarden van de coöperatie: eerlijkheid, solidariteit, transparantie en onafhankelijkheid. 

De voorzitter greep ook zijn kans om aandacht te schenken aan een aantal belangrijke data in de geschiedenis van Prince de Bretagne vanaf 1958, de symbolistische start van de coöperatie die voortkwam uit de oprichting van een artisjokkencomité, tot nu. De coöperatie bestaat uit 2.000 telers en biedt 147 verschillende groenten- en fruitsoorten aan. 

 

Een nieuwe visuele identiteit
“2020 betekent voor ons geen nieuwe start maar een boost," vervolgde Kéranguéven. "De coöperatie wil haar bekendheid onder het grote publiek versterken door deel te nemen aan evenementen zoals de International Agriculture Show. Prince de Bretagne viert ook haar vijftigjarig jubileum met de lancering van een nieuwe merkidentiteit, waarin de evolutie van de sector tot uitdrukking komt."

Wens om de menselijke kant van het merk te benadrukken

De woorden “Les Maraichers” vervangen “Défendons le goût du frais”. "Een aanpassing die ontstaan is uit de wens om de menselijke kant van ons merk te benadrukken en die tevens een bevestiging is van ons streven naar het op een duurzame en verantwoorde wijze telen van gewassen. We kiezen voor een vooruitstrevende benadering gebaseerd op duurzame ontwikkelingen en maatschappelijk verantwoord ondernemerschap en garanderen dat al onze producten worden geteeld door gepassioneerde telers, in veel gevallen familiebedrijven," aldus Mac Kéranguéven. 

Sterke groei bio
De voorzitter van de coöperatie vervolgde zijn verhaal door te vertellen dat Prince de Bretagne de eerste Franse bio-coöperatie in 2020 is. "Het is ons doel om in 2020 30.000 ton biologische AGF te produceren en onze doelstelling voor 2021 bedraagt 40.000 ton. We hebben 120 toegewijde telers, waarvan de helft startende telers zijn. Prince de Bretagne kiest en produceert haar eigen biologische zaden." 

De impact van plastic verpakkingen beperken
Tijdens Fruit Logistica sprak het bedrijf ook haar wens uit om het aantal plastic verpakkingen te verminderen. "In 2019 hebben we ons met twee zaken bezig gehouden: het herzien van ons aanbod en de omschakeling van plastic naar kartonnen trays. Hiermee zullen we in 2020 120 ton plastic kunnen besparen. Alleen al voor tomaten zal het gebruik van plastic met 80% worden gereduceerd," liet Kéranguéven weten. 

Versterken van de agro-ecologische benadering
Net als bij de biologische teelt is Prince de Bretagne van plan om haar agro-ecologische benadering te versterken. Vandaag de dag beschikt de coöperatie over het grootste aanbod aan groenten dat zonder gewasbeschermingsmiddelen wordt geteeld, dat na drie jaar onder meer bestaat uit tomaten, Hokkaido pompoen, sjalotten, broccoli, romanesco broccoli en bloemkool. Een aanbod dat in 2019 goed was voor maar liefst 10.000 ton. 

Tot slot is de coöperatie van plan om in 2020 25% van haar vollegrondsareaal HEV (High Environmental Value) te certificeren, 50% in 2021 en 100% binnen twee jaar, evenals 50% van de bedekte teelt in 2020 met als doel om dit het jaar daarna uit te breiden tot 100%. 

 

Voor meer informatie:
Marie Dérédec
Prince de Bretagne
Phone: +33 2 98 69 39 05
Mobile: +33 6 60 08 59 02
marie.deredec@princedebretagne.com  
www.princedebretagne.com 

Publicatiedatum: