Twee innovaties bij het ecologisch verantwoord verpakken van AGF

In de wereld van exotisch fruit en groenten is het vervangen van plastic verpakkingen een belangrijk onderwerp en roept het de volgende vraag op: op welke manier kunnen er, van verpakking tot etikettering, ecologisch verantwoorde oplossingen worden geboden met behoud van de integriteit en traceerbaarheid van verse producten?

Met twee belangrijke innovaties op het gebied van het verpakken en etiketteren van exotisch fruit en groenten levert Capexo nu al een bijdrage. Dat is twee jaar eerder dan het officiële ‘doeljaar’.

Innovatie 1: printen op groenten en exotisch fruit
Dankzij deze geoctrooieerde werkwijze voor Frankrijk die eigendom is van Capexo, kan met voedselinkt een barcode, een prijs of andere consumenteninformatie op de schil van bijna alle groenten en exotisch fruit worden geprint.

Met deze innovatie komt er een eind aan van het overmatig gebruik van plastic verpakkingen en stickers voor onder andere exotisch fruit en groenten.

Alle exotisch fruit en groenten hebben een relatief gladde schil die bedrukt kan worden. Dit is echter bijvoorbeeld niet het geval bij ananassen. Avocado's met een korrelige schil kunnen wel bedrukt worden, maar een streepjescode zou niet leesbaar genoeg zijn om goed te kunnen werken bij de kassa. Een prijs erop laten drukken kan weer wel. Om kwaliteitsvermindering te voorkomen is bovendien het drukproces aangepast aan de rijpheidsgraat van het fruit.

Gegarandeerde voedselveiligheid
Tijdens het printen wordt gebruikgemaakt van gegarandeerd veilige en geoctrooieerde voedselinkt. Dezelfde die door de farmaceutische industrie wordt gebruikt om pillen een kleur te geven.

Geen verwarring met betrekking tot de prijs(verschillen)
In winkels voorkomt het bedrukken van fruit bij het afrekenen aan de kassa verwarring met betrekking tot de prijsverschillen tussen bijvoorbeeld vliegtuigmango’s en bootmango’s, die ieder voor een andere prijs worden aangeboden. Met deze methode kan er geen verwarring meer ontstaan, omdat ofwel de barcode ofwel de prijs op elk stuk fruit direct zichtbaar is.

Innovatie 2: biologisch afbreekbare trays
Schoongemaakt en voorgesneden kant-en-klaar fruit, verkocht in batches (als rijpe avocado’s en vliegtuigbananen) moet ter bescherming en om verwarring bij het afrekenen te voorkomen in trays worden verpakt. Om de plastic folie en op z'n minst de recyclebare plastic bakjes te kunnen vervangen, is een Capexo biologisch afbreekbare verpakking ontwikkeld. Deze verpakking is gemaakt van karton van berkenhout, afkomstig van bossen waarmee op een ecologisch verantwoorde manier wordt omgegaan. Het fruit wordt verder verpakt in een beschermende transparante folie die eveneens gemaakt is van berkenhout en een op een Flow Pack- machine heat sealed deklaag. Hierdoor is de trayverpakking volledig biologisch afbreekbaar. Biologisch afbreekbare folies van maïszetmeel bestonden al langer.

Dat er in het product 100% zeker geen GGO’s aanwezig zijn, kan echter niet worden gegarandeerd. Daarom heeft Capexo deze optie uit voorzorg afgewezen.

Richting home compost
Consumenten kunnen voortaan zowel de tray als de folie bij hun home compost gooien, waar ze op natuurlijke wijze kunnen worden afgebroken, net als ander biologisch afbreekbaar afval. Is er geen ruimte voor home compost, dan kan deze verpakking worden gerecycled.

Trays blijven traceerbaar
De biologisch afbreekbare verpakking van Capexo zorgt met het gebruik van voedselinkt voor een ecologisch verantwoorde traceerbaarheid van de producten, met batchnummer, afkomst, vervaldatum en alle andere informatie die voor de consument van belang is.

Klantervaringen
De innovaties zijn bedoeld voor algemene en gespecialiseerde voedingswinkels, klanten van Capexo. Sophie Malinas, directeur Groenten- en fruitaankopen bij Cora vertelt dat “met het oog op de komende wettelijke termijnen met betrekking tot het gebruik van plastic verpakkingen en met het oog op een zekere bezorgdheid rondom MVO, Cora heeft besloten na te denken over een het op een andere manier verpakken van de producten. Sinds november 2019 zijn al onze vliegtuigmango's uit Peru zelfs volledig vrij van verpakkingen. De barcode en consumenteninformatie 'rijpe vliegtuigmango' en 'voedselinkt' worden met behulp van het voedselinktdrukproces aangebracht en door onze Capexo-leverancier direct op het fruit gedrukt. Omdat we ook bootmango's aanbieden, kunnen we het product segmenteren en kan verwarring rondom het prijsverschil tussen vliegtuigmango’s en bootmango’s worden voorkomen.

Met betrekking tot het merk maakt dit innovatieve proces het voor ons mogelijk mango’s als inkomstenbron te behouden. En net als het biologisch afbreekbaar etiket, dat ook in onze winkels wordt gebruikt, betekent ook dit voor ons een stap in de goede richting. Al deze nieuwe ideeën presenteren we maar al te graag aan consumenten. We zijn heel positief gestemd.

Interview met François Bellivier, Directeur Ontwikkeling bij Capexo

Wat houdt het integreren van milieuvriendelijke innovaties in voor Capexo?
“Toen in 2019 het Nationale Pact voor Plastic Verpakkingen is ondertekend, was het alweer een jaar geleden dat we waren begonnen met het ontwikkelen van deze twee innovaties en de integratie ervan in onze verpakkingsketens. Zoals elke gewone burger zijn ook wij ons bewust van de problematiek rondom plasticvervuiling, vooral in de oceanen. Als importeur van verse producten kunnen en moeten we aan onze retailklanten alternatieve oplossingen voor plastic verpakkingen aanbieden. En bij Capexo kunnen we het niet over de uitstekende voedingswaarde en excellente smaak van onze producten hebben zonder ons tegelijkertijd zorgen te maken over de milieu-impact van onze verpakkingen.”

De milieu-impact van transport is ook belangrijk
“Ja, die is zeker belangrijk, maar we moeten niet vergeten dat, om de CO2-voetafdruk van een product te kunnen berekenen, rekening gehouden moet worden met de volledige levenscyclus van dat product. De groenten en het exotische fruit dat we per vliegtuig importeren, worden alleen via commerciële vluchten vervoerd. We charteren nooit speciaal voor onze producten vrachtschepen. De twee verpakkingsinnovaties maken deel uit van een al langer bestaand milieubeleid bij Capexo. Maar ik zou willen benadrukken dat het enkel treffen van deze maatregelen het probleem rondom het overmatig gebruik van plastic verpakkingen niet zal oplossen. Het draagt wel bij aan het oplossen van het probleem en laat zien dat er, aangepast aan elke markt, meerdere mogelijkheden zijn om het probleem op een efficiënte manier en op grote schaal aan te pakken. De voedseldistributiesector loopt hierbij voorop. De ogen van de consument zijn gericht op alle winkelmerken en dit is normaal. Het is aan ons om onze klanten oplossingen te bieden die ethisch verantwoord en integer zijn. Ook dit maakt deel uit van de klantenservice van Capexo.”

Vandaag zijn deze innovaties gereserveerd voor uw klanten. Hoe zit het met morgen?
“Of wij het nu zijn of andere importeurs van exotisch fruit en groenten, het gaat erom dat vergelijkbare oplossingen zich snel verspreiden! De markt is groot genoeg om te worden gedeeld! We waren een van de eersten, op zichzelf geeft dat al enorm veel voldoening. En nu het zo lekker gaat, gaan we er zeker niet mee stoppen: innovaties hebben bij Capexo de toekomst! Ik zie de positieve effecten van onze ambitie ook intern. Onze medewerkers zijn er trots op dat ons bedrijf verantwoordelijkheid neemt en innoveert. En omdat Capexo een bedrijf is dat gericht is op de toekomst, geeft dit hen een garantie voor de toekomst. Milieuvriendelijk innoveren vormt daarom het centrale element binnen de manier waarop wij maatschappelijk verantwoord ondernemen, omdat dit niet alleen een impact heeft op het milieu, maar ook op de maatschappij en de economie.”

Over Capexo: 
Capexo is opgericht in 1996 en importeert en verhandelt onder het merk Lilot Fruits exotisch fruit en groenten in Frankrijk. Dankzij de goede smaak van de producten, is Capexo een belangrijke speler op de MIN-markt van Rungis. Capexo zorgt voor een constant aanbod van producten met een zeer goede smaakkwaliteit en zeer goede voedingswaarde voor groothandels en groothandelsmarkten, grote gespecialiseerde voedingswinkels (Grand Frais, Metro ...) en reguliere supermarkten (Carrefour, Casino, Monoprix...).

Dankzij een gemeenschappelijke vraagrelatie zeer nauw in contact staand met de leveranciers, selecteert Capexo uit bepaalde landen precies die producten met enkel de beste eigenschappen. Het bedrijf werkt nauw samen met een van de grootste coöperaties van het eiland Réunion. 90% van de luchtvrachtimport van het eiland wordt gedaan door Lilot Fruits.

De belangrijkste producten van Capexo zijn Victoria-ananassen, avocado's, mango's, passievruchten en limes.

Voor meer informatie: 
François Bellivier
Vaste telefoon: 01 41 73 23 00  
Mobiele telefoon: 06 75 03 76 54 
f.bellivier@capexo.fr   
www.capexo.fr 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven