Pieter-Jan De Smet, RetailSonar

"Er gaan supermarkten bloeden door de komst van Jumbo naar België”

Tholen – Woensdag 6 november wordt de eerste Jumbo in België geopend. De eerste vestiging komt in Pelt en de nummer twee en drie worden in Lanaken en Rijkevorsel geopend. “Interessant om te zien is dat de eerste winkels dichtbij de Nederlandse grens en bij een Albert Heijn gevestigd zijn”, vertelt Pieter-Jan De Smet van het Belgisch-Nederlandse RetailSonar. “In de grensstreek is de naamsbekendheid van Jumbo een stuk groter en consumenten die bij Albert Heijn shoppen zijn al bekend met een Nederlandse supermarkt.”

Laagsteprijsgarantie
“Jumbo positioneert zich in Nederland als de supermarkt met de laagste prijsgarantie, maar in België gaan ze dit naar alle waarschijnlijkheid niet doen. In de berichtgeving van Jumbo benadrukt de supermarktketen dat ze geen prijzenoorlog met Colruyt willen ontketenen. Het blijft dus afwachten hoe Jumbo zich in de Belgische markt gaat positioneren. Naar alle waarschijnlijkheid zullen ze zich net als Albert Heijn gaan onderscheiden door hun assortiment en het inzetten van bijzondere aanbiedingen”, aldus Pieter-Jan.

RetailSonar heeft onderzocht dat de gemiddelde Belgische supermarkt 3.205 consumenten bedient en een Nederlandse supermarkt 3.951 consumenten. Hoewel de Belgen het dus beter voor elkaar hebben dan de Nederlanders, moeten 6,27 procent van de Belgische gezinnen langer dan vijf minuten in de auto zitten voordat ze bij de supermarkt zijn. Dit is voornamelijk het gevolg van de situatie in Wallonië en de lintbebouwing in Vlaanderen. Supermarkten zijn door de Vlaamse ruimtelijke ordening genoodzaakt om aan dezelfde weg een winkel te openen. Hierdoor is de spreiding van de supermarkten in België slechter dan bij de noorderburen.

“Intrede Jumbo gaat ten koste van andere spelers”
“Ondanks de slechtere spreiding van supermarkten in België zijn er erg weinig vrije plekken over voor Jumbo. Wil de supermarktketen dus ergens tussen komen, dan zal dat waarschijnlijk ten koste gaan van een gevestigde speler”, vervolgt De Smet. Het gebrek aan locaties is volgens de retaildeskundige ook te zien aan het locatiebeleid van Albert Heijn. “We zien dat Albert Heijn inzet op plaatsen waar veel nieuwe ontwikkelingen zijn, omdat andere plekken al verzadigd zijn. Er zijn bijvoorbeeld twee winkels in voetbalstadions gevestigd, maar ook bij nieuwe kantoorgebouwen opent de supermarkt nieuwe vestigingen.”

Albert Heijn
Naast de expansie van Jumbo heeft ook Albert Heijn weer plannen om te groeien. “De intrede van Albert Heijn op de Belgische markt is succesvol te noemen. Hoewel er nog een hoop kansen voor de supermarktketen liggen, ligt er ook een gevaar op de loer. Delhaize en Albert Heijn maken allebei deel uit van Ahold Delhaize en het wordt voor beide supermarktketens een uitdaging om de kannibalisatie tussen de twee partijen zo klein mogelijk te houden”, zegt Pieter-Jan.

“Hoewel het nog afwachten is hoe Jumbo zich gaat positioneren en waar de winkelketen zich gaat vestigen, toch verwacht ik dat de komst van de retailer toch een lichte prijzenoorlog gaat veroorzaken. Echter moet Jumbo eerst gaan werken aan zijn naamsbekendheid en moeten ze het vertrouwen gaan winnen van de consument voordat ze invloed gaan hebben op de markt”, besluit Pieter-Jan.

Voor meer informatie:
Pieter-Jan De Smet
RetailSonar
Ottergemsesteenweg-Zuid 808
9000 Gent, Belgium
+32 (0)9277 77 63
pieter-jan.desmet@retailsonar.com
www.retailsonar.com 

 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven