Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jan van Reenen, voormalig directeur SNG

"De nummer 1 positie van Lidl met AGF klopt van geen kanten"

Tholen - In reactie op de palmares van Lidl worden er in de branche enkele kritische vragen gesteld. Lidl werd door consumenten voor de 8e keer verkozen tot de supermarkt met de beste AGF-afdeling. Jan van Reenen, voormalig directeur van grossiersvereniging SNG vindt het appels met peren vergelijken. Marketingstrateeg Bernhard Nanninga pleit voor een competitie: "lekkerste supermarkt in AGF".


Vitaminies van Lidl hebben een schattig uiterlijk. De smaak van groenten en fruit bepaalt echter herhaalaankopen, zegt Bernhard Nanninga van Agrado

Hoe zit het assortiment in elkaar?
Jan van Reenen is kritisch: "De nummer 1 positie van Lidl met AGF klopt van geen kanten en dat weet iedereen. De formule is gewoon niet vergelijkbaar met een traditionele retailer. Het assortiment is ongeveer 50% minder, er is geen diversiteit, artikelen buiten het seizoen zijn niet te koop, als een (of meerdere) artikelen te duur of schaars zijn, dan laat Lidl ze gewoon weg. Dat laatste is iets wat de consument van bijvoorbeeld AH niet pikt (bijvoorbeeld weken geen andijvie). Over kwaliteit valt te twisten maar in de omliggende Lidl winkels is de AGF rond uit een rommeltje en slecht verzorgd en iets vragen is al helemaal uit de boze. Kortom redenen genoeg om de nummer 1 positie ter discussie te stellen. Echter dat snijdt geen hout, bij GFK schijnt de klant dit te bepalen en die klant heeft blijkbaar minder problemen met een AGF-afdeling bij Lidl."

Hoe zit het met smaak?
Volgens marketing professional Bernhard Nanninga van Agrado ontbreekt er een belangrijk onderdeel tijdens de weging. "Kwaliteit is meer dan een product dat er mooi uitziet. Ik pleit ervoor dat supermarkten zich, net als in Canada gebeurt, onderscheiden in smaakvolle producten. Smaak is een essentieel onderdeel van herhaalaankoop", zegt Bernhard. "Wat ik vermoed, is dat smaak in elk geval niet beoordeeld wordt en juist hier wel degelijk verschillen zitten. Dit zit in raskeuze en teeltwijze. Daardoor ontstaat verschil in prijs. Lidl kiest niet per se voor kwekers met het best smakende ras en een teeltwijze die leidt tot betere smaak. Neem bijvoorbeeld de tomaat waar smaak een belangrijke kwaliteitsaspect van is. Leg de tomaten van de verschillende supermarkten naast elkaar en je krijgt een andere uitslag wanneer het gaat om supermarkt met de beste smaak. Overigens lijkt mij prima om een supermarktcompetitie op te zetten op basis van smaak. We vragen een deskundig panel om te beoordelen. Hiermee kan de "beste supermarkt in agf" een andere richting krijgen om kwekers die investeren in smaak een betere kans te geven. #opwegnaardelekkerstesupermarkt: Wie doet mee om dit op te zetten?" 

Voor meer informatie
Agrado
Bernhard Nanninga
T: +316 459 842 81
info@agrado.nl 
www.agrado.eu