Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Picnic bouwt samen met INretail e-commerce-cao

Online supermarkt Picnic gaat samen met zijn medewerkers en brancheorganisatie INretail in de fulfilment centers een eigen e-commerce-cao bouwen die aansluit bij de werkzaamheden en de huidige tijd. Picnic is hierover reeds maanden in open dialoogsessies met haar werknemers in gesprek. De retail-cao van brancheorganisatie INretail zal als basis dienen.

Picnic is de nieuwe online supermarkt die geen winkels heeft, maar rechtstreeks aan klanten thuis levert. De fulfilment centers (FC’s) van Picnic vallen niet binnen de werkingssfeer van de supermarkt-cao. Picnic is daarnaast van mening dat de supermarkt-cao hopeloos achterhaald is en leidt tot scheve situaties als die zou worden toegepast. Moderne arbeidsvoorwaarden moeten plaatsmaken voor de halve eeuw oude supermarkt-cao. Zo betaalt Picnic onder andere toeslagen op andere momenten, geeft medewerkers de gelegenheid zelf te plannen, biedt gratis lunch en diner aan en voorziet in een reiskostenvergoeding.

Vaste Kamercommissie
Michiel Muller, medeoprichter van Picnic: “Voor de e-commercesector bestaat op dit moment geen cao. Na gesprekken met sociale partners hebben we het initiatief genomen om daaraan iets te doen. Op suggestie van de vaste Kamercommissie van SZW zijn we in gesprek geraakt met INretail die een retail-cao heeft. Deze is al behoorlijk modern en vormt de basis voor de e-commerce-cao.”

Sociale partners staan achter dit initiatief. “Na vele gesprekken blijkt dat zij een e-commerce-cao zien zitten, ook om te voorkomen dat buitenlandse partijen in Nederland gaan werken met grote groepen arbeidsmigranten. Moderne arbeidsvoorwaarden in een cao zijn wat de sector nodig heeft. We hebben daarom de afgelopen maanden samen met onze medewerkers gezocht naar welke arbeidsvoorwaarden passen bij deze tijd en bij een e-commercebedrijf als Picnic”, aldus Muller.

“We hebben een enorm diverse groep medewerkers. Sommigen willen 40 uur per week werken, anderen alleen als de kinderen naar school zijn, weer anderen af en toe één dag in de week. Dat faciliteren wij nu allemaal en dat kan binnen de volledig achterhaalde supermarkt-cao helemaal niet. De vernieuwing heeft al veel te lang op zich laten wachten. ”

Verouderde cao
De FNV kondigde eerder aan Picnic voor de rechter te slepen om zo af te dwingen dat het bedrijf de supermarkt-cao toepast. “De supermarkt-cao is gemaakt voor winkels en die hebben we niet. Bovendien werken in supermarkten in het weekend alleen maar kinderen. Dus volwassen medewerkers ontvangen nooit de toeslagen waar de FNV zo mee pocht”, aldus Muller. “We zien een rechtszaak dan ook met vertrouwen tegemoet.”

Veel e-commercebedrijven besteden hun magazijnfunctie uit, soms aan buitenlandse bedrijven of bedrijven waar alleen maar arbeidsmigranten werken. “Picnic creëerde in drie jaar tijd 3000 echte banen, voor mensen die bij elkaar in de buurt wonen. Medewerkers waarderen de doorgroeimogelijkheden en denken mee over de groei van een moderne, startende onderneming die de markt openbreekt en voordelen biedt voor de consument.”

Publicatiedatum: