Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Stabiele vraag naar importtomaten in Duitsland

"Vraag naar grote maten was dit jaar erg hoog"

Het marktaandeel van importtomaten op de Duitse markt is bijna gelijk gebleven tijdens de laatste jaren. Er waren geen significante ups en downs, hoewel de afgelopen 3 jaar een gestage afname van 10.000 ton per jaar te zien is. De afgelopen 5 jaar lagen de hoeveelheden tussen de 720.000 en 760.000 ton. Dit werd gemeld door de Federal Agency for Agriculture and Food (BLE). 

Veel vraag naar grote maten
Een handelaar uit Hamburg: "De vraag naar grote maten was hoog dit jaar, maar het aanbod was onvoldoende, wat voor ons soms een probleem was. Over het algemeen is er een tendens naar kleinere rassen, vooral vanuit de retail. Maar momenteel is de vraag van de catering groot omdat de juiste maten er niet zijn."

Door het einde van het Marokkaanse seizoen gaan de prijzen nu omhoog. "Helaas konden we dat niet voorzien, anders hadden we meer producten ingekocht." Marokkaanse groenten winnen steeds meer terrein in de Duitse handel omdat ze een goedkoop alternatief zijn voor Spaanse producten. De dagen van slechte kwaliteit in dit land zijn geteld. Na Marokko krijgt hij tomaten uit Spanje en van Nederlandse collega's. 

Wat rassen betreft hangt de vraag af van de klant. "Bekijken we cherrytomaten en vleestomaten: de grotere zijn erg populair in de catering, terwijl de kleinere het best in de supermarkten lopen."

Marktsituatie op de belangrijke groothandelsmarkten in Duitsland
De beschikbaarheid van producten nam enorm toe. Vanuit Nederland, België en Italië zijn de ladingen toegenomen. Marokkaanse en Spaanse ladingen waren beperkt, wat leidde tot hogere prijzen. Vleestomaten werden goedkoper door te grote voorraden. Deze kwamen uit België, Spanje, Marokko en Nederland. Over het algemeen werd aan de vraag voldaan. 

In Hamburg hinderden acties van voedingsretailers de plaatsing van Spaanse producten op de markt. In Keulen verlaagden verkopers hun prijzen om snellere afzet te genereren.  (BLE Marktbericht)

Publicatiedatum: