Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Zakjes voor eenmalig verbruik verdwijnen uit de winkels vanaf juni 2019

Colruyt Group introduceert herbruikbare verpakking voor groenten en fruit

Colruyt Group wil zo’n 150 miljoen plastic zakjes op jaarbasis uit zijn winkels weghalen. Om dat te kunnen doen, introduceert de groep in juni 2019 een nieuw ontwikkeld herbruikbare verpakking. Bio-Planet gaat het voortouw nemen door alle zakjes voor eenmalig gebruik volledig stop te zetten in al zijn winkels vanaf 19 juni 2019. Tegelijkertijd gaan enkele pilotwinkels van de andere winkelformules (Colruyt Laagste Prijzen, OKay, OKay Compact en Spar Colruyt Group) van start met diezelfde aanpak.

Tegen eind oktober 2019 zullen in alle winkels van de groep alle plastic zakjes voor eenmalig gebruik vervangen zijn door herbruikbare verpakking. Colruyt Group gaat klanten van alle winkelformules begeleiden in deze transitie.

Nieuwe verpakking kan meer dan 100 keer hergebruikt worden
Colruyt Group heeft een herbruikbare verpakking laten ontwikkelen dat meer dan 100 keer hergebruikt kan worden. Het doorzichtige zakje kan gewassen worden in de wasmachine en kan tot 4 kg aan producten dragen. Aan de kassa wordt het tarragewicht (37gram) automatisch verrekend, zodat de klant enkel betaalt voor het nettogewicht van groenten en/of fruit. Door een uniforme oplossing voor alle winkelformules aan te bieden, wil de groep het de klanten makkelijk maken om over te schakelen. Christophe Dehandschutter, Verkoopdirecteur van Colruyt Laagste Prijzen en verantwoordelijk voor dit project: “We blijven sterk geloven in de verkoop van onverpakte groenten en fruit. De keuzemogelijkheid en het gemak voor de klant staan hierbij centraal. We zijn daarom blij een zo duurzaam mogelijke oplossing te kunnen voorstellen, die ook rekening houdt met het gebruiksgemak voor de klant. Met de medewerking van al onze klanten zal het nieuwe zakje ons toelaten jaarlijks ongeveer 150 miljoen plastic zakjes te vermijden.”

50 pilotwinkels
Op 19 juni 2019 wordt gestart in 50 pilotwinkels: alle Bio-Planet winkels (29) en 21 voedingswinkels van Colruyt Laagste Prijzen, OKay, OKay Compact en Spar Colruyt Group in de regio’s Lier, Kortrijk, Bergen en Dinant. Zij zullen als eerste alle zakjes voor eenmalig gebruik voor groenten en fruit volledig schrappen uit de winkels.
In deze pilotwinkels zal feedback van zowel de klanten als van de winkelmedewerkers verzameld worden. Op basis van deze reacties zal de groep de manier waarop de zakjes ter beschikking worden gesteld en de communicatie die erover gebeurt, optimaliseren in aanloop naar de nationale uitrol van oktober 2019. Tegen het einde van die maand zullen alle plastic zakjes voor eenmalig gebruik uit alle winkels verwijderd zijn. Klanten begeleiden in de overgangsperiode Colruyt Group wil zijn klanten motiveren om actief mee te werken aan deze belangrijke transitie voor het milieu. Daarom zullen alle Xtra-klanten bij hun eerste aankoop van groenten of fruit gratis vijf herbruikbare zakjes krijgen in de 50 pilotwinkels waar de eenmalige zakjes vervangen zijn door herbruikbare zakjes.

Bij de nationale uitrol in oktober 2019 zal dit initiatief herhaald worden in alle andere winkels. “Vandaag zijn er ongeveer 4,5 miljoen Xtra-klanten en hebben we in totaal meer dan 600 voedingswinkels in onze groep. Dit gaat dus over een zeer belangrijke gemeenschappelijke aanpak, met een grote positieve impact op het milieu”, voegt Marc Hofman, COO Retail van Colruyt Group toe.

Stap voor stap 
De voorbije jaren nam Colruyt Group al diverse initiatieven om verpakkingsafval maximaal te vermijden in de winkels en om zoveel mogelijk het gebruik van éénmalig plastic te beperken. De recycleerbare charcuterieschaaltjes (besparing van 150 ton plastic per jaar), de keuze voor gerecycleerd plastic voor de aardappelzakken van 5kg (besparing van 50 ton plastic per jaar) en de nieuwe charcuterieverpakkingen bij OKay (bestaande uit 75% gerecycleerd materiaal) zijn daar slechts enkele voorbeelden van.

“We blijven hard verder werken in die richting”, vervolgt Christophe Dehandschutter. “Verpakkingen zijn een prioriteit in onze duurzaamheidsaanpak. Het is helaas nog niet mogelijk om plastic volledig te bannen in de groothandel, maar we zetten wel verder in op het vermijden en het verminderen van plastic door dit waar mogelijk te vervangen door herbruikbare, gerecycleerde of hernieuwbare materialen.” Tegelijkertijd neemt Colruyt Group ook actief deel aan het actieplan ‘Samen voor minder zwerfvuil’ waarbij het een echte en positieve gedragswijziging teweeg wil brengen om het zwerfvuilprobleem tegen te gaan. Er wordt daarvoor actief samengewerkt met leveranciers, medewerkers en klanten.

 

Publicatiedatum: