Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

AH reageert nog niet op prijsverlaging PLUS, Jumbo wel

Het prijsoffensief van PLUS in AGF dat afgelopen donderdag van start ging, wordt tot op heden op de voet gevolgd door Jumbo, Dirk, Vomar en DekaMarkt. Albert Heijn houdt de prijzen nog stabiel. "Bij de reactie van Jumbo gaat het gemiddeld om zo'n 160 winkels waar de prijsverlagingen van PLUS gevolgd worden", vertelt Alwin van der Velden van Superscanner. "Jumbo, Dirk en Vomar lijken op de meeste producten PLUS qua prijs te matchen. Bij Albert Heijn zien we nog geen duidelijke reactie. Als zij nog besluiten om te reageren, dan zal de hele markt naar verwachting mee gaan, dus ook de meer service gerichte supermarkten."

De prijsverlaging van afgelopen week bij PLUS is in sommige gevallen 30 procent. Alwin geeft voorbeelden van het prijsverloop van andijvie en komkommer. "De verlaging van PLUS op andijvie werd snel gevolgd door Jumbo, Vomar en Dirk. Bij Jumbo gaat het om zo'n 180 winkels waar deze lagere PLUS prijs werd gematcht.

Voorbeeld prijsverloop andijvie van Superscanner, klik hier voor een uitvergroting

Op komkommer een een vergelijkbaar beeld. Jumbo, Dirk en DekaMarkt (in mindere mate) volgen een dag later, Vomar drie dagen later (ook in mindere mate). Bij Jumbo gaat het om zo'n 150 winkels waar de prijs aan het PLUS niveau werd aangepast." 

Voorbeeld prijsverloop komkommer van Superscanner, klik hier voor een uitvergroting

Bovenstaande analyses van Superscanner laten zien dat onder andere de prijs van andijvie (1,19 euro) en komkommer (0,69 eurocent) bij veel Jumbo-filialen als PLUS op hetzelfde niveau liggen. Omdat de laagste-prijs-garantie per vestigingsplaats geldt, zijn de prijzen van Jumbo filialen waar geen PLUS in de buurt zit niet aangepast.

Jumbo biedt een 'laagste-prijs-garantie' en kan eigenlijk niet achterblijven. Jumbo ondernemers deelden op sociale media een speciale poster om de laagsteprijsgarantie nog eens te benadrukken.

Jumbo poster die op social media wordt gedeeld

Business Insider analyseerde de prijzen van avocado's. Voor het merk Eat me liggen die bij PLUS en Picnic net onder de 1 euro (0,99 cent). Het huismerk van Jumbo kost 1 euro, bij Albert Heijn is de prijs 1,54 euro. Deze huismerken zijn van hetzelfde ras als Eat me, de Hass-avocado, maar onbekend is of ze eetrijp zijn.

Het groenten- en fruitsegment is steeds belangrijker voor Nederlandse supermarkten. Bijna 13 procent van de totale omzet komt uit de verkoop van groente en fruit, blijkt uit cijfers van marktonderzoeker GfK. Landelijke media volgen de prijzenslag ook. Klik hier voor een artikel van Business Insider. Klik hier voor een artikel van RTL Z.