Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Overzicht wereldmarkt avocado

De afgelopen 12 jaar zijn er miljoenen geïnvesteerd in de promotie van avocado’s. Alleen de Peruaanse en Zuid-Afrikaanse sector gaven al 2,5 miljoen dollar uit aan promotie voor de Hass in Europa. Dat budget lijkt vooralsnog niet te slinken, nu de pijlen gericht worden op China. Nieuwe markten zijn geen overbodige luxe. De productie blijft stijgen, maar nieuwe markten zijn noodzakelijk. Niet iedereen lijkt daar oog voor te hebben. Terwijl Peru investeert in promotiecampagnes, legden Mexicaanse telers het werk neer in een staking. De gevolgen daarvan konden wel eens groter zijn de telers wilden. Hoe staat de markt er eigenlijk voor? Hoe kijkt de sector terug op 2018 en, belangrijker, wat brengt 2019?

Mexico: grote gevolgen stakingen

De stakingen in Michoacan hebben niet alleen de twee weken van de staking de markt verstoord, ook in de weken die volgden waren de gevolgen zichtbaar. Vooral in de export naar de VS. De stakingen, die begonnen over onvrede over de prijzen, resulteerden in eerste instantie in een opleving van de prijs. Dat effect was echter van korte duur, waarna de prijs kelderde tot onder het niveau voor de staking. Dat was vooral het gevolg van de grote volumes die opgehoopt lagen en in korte tijd op de markt kwamen.

Naast de prijskwestie is er het vertrouwen dat een deuk heeft opgelopen. Amerikaanse importeurs willen zekerheid hebben over de leveringen. Door de stakingen konden sommige importeurs niet aan hun programma’s voldoen, waardoor contracten verloren zijn gegaan. Het vertrouwen in de Mexicaanse avocado heeft een kras opgelopen. Amerikaanse bedrijven zijn op zoek gegaan naar alternatieven.

De afgelopen jaren hebben de Mexicaanse telers goede prijzen gehaald. In principe is er jaarrond aanvoer met een piek in de eerste twee maanden van het jaar. Dit jaar vielen de prijzen tegen. Dat is ook het gevolg van de toenemende concurrentie in de markt. Het lijkt alsof de Mexicaanse sector zo overtuigd is van de superioriteit van hun avocado’s, dat ze de oven sluiten voor de opmars van Peru, Chili of Colombia. Op de wereldmarkt komen de Mexicanen ook steeds vaker die concurrenten tegen. In bijvoorbeeld China, een grote markt voor Mexico, neemt het marktaandeel van Peru jaarlijks toe. De sector in Mexico moet zich aan deze nieuwe omstandigheden aanpassen, maar de vrees is dat ook dat de telers de uitdagingen niet zien. Dan konden de telers wel eens meer verliezen dan ze in de afgelopen jaren hebben opgebouwd, zo luidt de zorg. De komende jaren zullen bepalend zijn en stakingen helpen niet mee.

 

Peru trekt portemonnee voor promotie in China

Voor het volgende jaar zal de sector zich richten op promotie in China. De leden van ProHass zullen daar een bijdrage aan leveren. “Een nieuw product introduceren is lastig, daarom zetten we promoties op,” aldus de organisatie. Jaarlijks worden al campagnes in de VS en Europa opgezet.

Terugkijkend op het afgelopen jaar valt uiteraard de zomer op. De export steeg met 47%, maar de prijs viel tegen doordat het land in enkele weken een groot volume op de markt bracht. In diezelfde weken waren ook andere landen aan de markt. “We moeten er aan wennen dat Hass-producerende landen grote volumes oogsten en exporteren en dat er nieuwe productielanden bij komen, die onze concurrentie vormen,” aldus een handelaar. Om vergelijkbare situaties in de toekomst te voorkomen moet de export beter gestructureerd worden en moet beter gemonitord worden naar welke landen geëxporteerd wordt. Anderzijds komen er ook meer nieuwe exportmarkten bij. Zo werden de eerste containers naar India verscheept.

 

Dominicaanse Republiek zet greenskins op de kaart

Het Caribische eiland telt zo’n 15.000 avocadotelers die bij elkaar 20 verschillende rassen telen. Het grootste deel van deze rassen zijn de zogenaamde greenskins. Het eiland werkt dan ook aan het in de markt zetten van deze rassen, zoals de Semil-34, die ongeveer 60% van de productie uitmaakt. “Het is het favoriete ras van de chefs in de Dominicaanse Republiek, omdat het gebruikt kan worden voor verschillende doeleinden,” vertelt een handelaar.

 

Colombiaanse opmars zet door

De afgelopen jaren is er flink geïnvesteerd in de avocadoteelt. Het land overlapt in seizoen met Spanje en Chili. Bij de start van het seizoen eind november was de verwachting goed. Rond de kerstdagen wordt een dip verwacht in de vraag die zal aanhouden tot net in het nieuwe jaar. Het land exporteert onder andere naar Verenigd Koninkrijk, Nederland en Duitsland. Daarnaast is de markt van Saoedi-Arabië onlangs geopend voor deze avocado’s, dus zien exporteurs daar kansen. De eerste containers zijn inmiddels verscheept naar deze markt. Daarnaast hebben de exporteurs hun blik op de Amerikaanse markt laten vallen. Telers wijzen graag op de gunstige ligging van het land ten opzichte van de evenaar, waardoor irrigatie niet nodig is.

 

Brazilië: alles voor binnenlandse markt

De productie in het land groeit, maar nog altijd is het overgrote deel van de oogst bestemd voor de binnenlandse markt. De export heeft een aandeel van pakweg 7%, maar groeit. Het land heeft een jaarrond aanbod van verschillende rassen. Een handelaar somt de belangrijkste op: Geada, Fortuna, Breda en Margarida. Naast deze rassen worden ook de Hass, Ouro, Verde en Quintal geteeld. Hoewel het weer altijd een invloedrijke factor is, is de teelt verdeeld over verschillende regio’s. Eventuele verliezen door weerschade in de ene regio worden doorgaans opgevangen door de andere regio’s.

 

Chileense telers vertragen seizoen

Avocado’s zijn een populair fruit in Chili. Ongeveer een derde van de totale productie blijft op de binnenlandse markt. Voor het seizoen 2018/2019 hebben telers bewust de oogst vertraagd om een overlap met de seizoenen van concurrerende landen te voorkomen. In de ramingen staat de oogst voor dit seizoen op 245.000 ton, wat overeenkomt met een stijging van 8,8% ten opzichte van het voorgaande jaar.

Telers hebben verschillende rassen in productie, waaronder Edranol, Negra de la Cruz en Fuerte. Toch is de Hass goed voor 88% van de in totaal 29.166 hectare tellende teelt. Dat areaal staat de laatste jaren onder druk. In 2013/2014 stond het areaal op 36.355 hectare. Telers planten alleen nog in gebieden met een hoge temperatuur en de plantages in gebieden met te weinig neerslag en op de vlaktes worden gerooid. Twee derde van het areaal is te vinden in de regio Valparaiso. Daarna volgen Metropolitana (15%) en Coquimbo (14%).

 

VS overspoelt met Mexicaanse avocado’s

Nu de stakingen in Mexico voorbij zijn, stromen de avocado’s het land weer binnen. Volgens een handelaar is er een situatie van overschotten ontstaan sinds de arbeiders in Mexico weer aan het werk zijn gegaan. In de eerste week dat de handel weer op gang kwam werd meer dan 30.000 ton naar de VS verscheept. In de weken daarna daalde het volume iets, maar was de aanvoer nog altijd hoger dan de vraag. Naast de grote aanvoer is het fruit ook rijper door de vertragingen en dat kan een zorg worden voor de handelaren. Daarnaast zijn er vooral kleine maten beschikbaar.

Naast de Mexicaanse aanvoer is ook de aanvoer uit Dominicaanse Republiek en Florida op de markt. Chili dacht even te profiteren van de weken waarin in Mexico gestaakt werd, maar toen de Mexicaanse stroom weer op gang kwam, was het snel voorbij.

In Californië is de oogst begonnen, hoewel de eerste volumes in januari bij de consument zullen zijn. “De oogst dit jaar is veel kleiner in Californië,” vertelt een handelaar. Voor dit seizoen wordt een volume tussen de 68.000 en 80.000 ton verwacht. De markt is momenteel rustig, maar na de jaarwisseling zal de vraag weer stijgen als de Super Bowl en Cinco de Mayo dichterbij komen.

 

Australië: groeiende productie biedt exportkansen

De avocadoteelt in Australië is in 2017/2018 met 17% gestegen. Nieuwe cijfers tonen aan dat het land op koers ligt om in 2025 een oogst van 115.000 ton te realiseren. Hass vertegenwoordigd 78% van de productie. Shepard, een greenskin avocado die in de zomermaanden in Queensland geteeld wordt, heeft een aandeel van 19%. Het grootste deel van de productie is te vinden in Queensland. Die regio is goed voor 62% van de oogst, gevolgd door Western Australia met 25%. Daarna volgen New South Wales, Victoria en South Australia.

De aanvoer is stabiel in de vroege zomer. Op de internationale markt zal het land vooral bekend blijven als exporteur van premium avocado’s en niet als bulkexporteur. Volgens de brancheorganisatie moet een derde van de bomen in het land nog volledige productie bereiken. De snelle groei van de avocadoteelt biedt nieuwe kansen aan exporteurs om markten te openen. Onlangs is de export naar Japan gestart.

 

Nieuw-Zeeland verwacht 25% grotere oogst

De telers op de eilandengroep verwachten 25% meer te oogsten dan vorig jaar. In het seizoen 2017/2018 viel de oogst kleiner uit. De totale oogst wordt geraamd op 5,2 miljoen trays (5,5kg), waarvan er naar verwachting 3,6 miljoen geëxporteerd worden. dat komt neer op een stijging van 60% ten opzichte van het afgelopen seizoen.

De sector trekt investeerders aan voor de aanplant van nieuwe en de uitbreiding van bestaande plantages. Makelaars zagen de prijs voor een hectare in 12 maanden met NZ$ 150.000 (ca. 88.000 euro) stijgen naar NZ$ 400.000 (ca. 235.000 euro). Twee drijfveren achter deze trends zijn een betere consistentie en een betere opbrengst. Vanuit de sector is er veel geïnvesteerd om de export op gang te krijgen. In het kielzog van deze inspanningen steeg de omzet van de telers.

 

Spanje: grotere oogst, maar kleine maten

Het seizoen voor de Bacon wordt afgesloten, terwijl het seizoen voor de Fuerte en Hass in volle gang is. Die oogst begon halverwege november bij de eerste telers. De oogst valt dit jaar groter uit en de markt ontwikkeld zich goed, aldus enkele importeurs. Wel is er een groot volume kleine maten beschikbaar. De prijs voor de Hass, de meest geteelde avocado in Spanje, zit in de lift. Dat geldt vooral voor de grote maten. De prijs op het veld ligt tussen de 2,80 en 3 euro per kilo.

Door de export uit Colombia en Chili wordt er wel enige druk op de prijzen gevoeld. Die landen bieden de avocado’s goedkoper aan, maar de Spaanse avocado’s zijn doorgaans aantrekkelijker voor de Europese bedrijven dankzij de flexibiliteit en de versheid van het fruit, aldus een exporteur.

Spanje telt ongeveer 10.000 hectare avocado’s met een gemiddelde opbrengst van 6.000 ton per hectare. Rond de 12% van die productie is te vinden op de Canarische eilanden. Het grootste productiegebied is te vinden in La Axarquía, Malaga. Door watertekorten en extreem hoge grondprijzen kan de productie daar niet verder groeien. Als gevolg daarvan wordt in Valencia, Cadiz en Portugal aangeplant. Ook in Huelva staan de eerste avocadobomen in de grond. Andere Spaanse bedrijven wijken uit naar Peru om een jaarrond aanvoer te garanderen.

 

Duitsland: Stabiele marktsituatie

In Duitsland toont de avocadomarkt zich op dit moment relatief stabiel. Naast Hass-avocado's uit Latijns-Amerika komen ready-to-eat-avocado's uit Israël nu in grote volumes op de markt. De groothandelsprijzen circuleren zo rond de 1-1,40 Euro per stuk (uitgaande van normale kalibers). Men vermoedt dat de markt ook de komende weken - tot na de feestdagen - qua prijs stabiel blijft.

De consumptie van avocado's stijgt niet noemenswaardig tijdens de feestdagen, aldus de handelaren. Daarvoor is het product over het algemeen te mainstream geworden in de voorbije jaren. Desondanks zijn er wel enkele importeurs die momenteel experimenteren met de invoer van Green Skin-avocado's: Dit tropische ras - dat onder meer uit de Dominicaanse Republiek wordt geïmporteerd - wordt reeds in kleine volumes aan de retail geleverd. Vanwege de grote belangen en het hoge concurrentieniveau binnen de Duitse exotenmarkt is men terughoudend met informatie over dit marktsegment. Een ander groeiend segment zijn de Spaanse avocado's van het merk Sigfrido: Dit seizoen is onlangs in gang gezet en de avocado's uit Spaanse teelt worden onder meer in Leipzig en München verhandeld.

 

Frankrijk: Veel avocado's op het kerstmenu

Op de Franse markt maken de Zuid-Amerikaanse avocado’s langzaam plaats voor Spaanse en Israëlische producten. Er zijn maar weinig grote maten beschikbaar, en dus liggen de prijzen hiervoor hoog. Zoals altijd met kerst stijgt de vraag en in veel supermarkten zijn leuke promotieacties. Verschillende handelaren geven aan het extreem druk te hebben deze dagen. Ze hebben moeite om alle leveringen nog voor kerst rond te krijgen. Dit komt voor een groot deel door de vertragingen die ze hebben opgelopen door de gele hesjesbeweging, die nog altijd voortduurt.  

 

Nederland en België: nerveuze markt

Het is tot nu toe al een heel uitdagend seizoen geweest; Chili is eind september op de Europese markt gekomen, wat ruim een maand later was dan normaal. Echter was Peru nog aanwezig waardoor de prijsmarkt zwaar onder druk kwam te staan voor de tijd van het jaar.

Best een nerveuze markt die pas midden november terug wat rustiger is geworden. Het hogere prijsniveau van vorig jaar is dit jaar op geen enkel moment gehaald. Ook Colombia strooit roet in het eten van de Chilenen; deze nieuwe origine is sterker aanwezig en zal de komende jaren voor verandering zorgen op de avocadomarkt.

Voor het begin van het nieuwe jaar wordt er goede aanvoer verwacht. Chili heeft een langer seizoen en ook Spanje en Israël zijn goed voorzien. Colombia oogst nu ook uit meerdere regio’s en zal tevens langer doorgaan. Het voorjaar zal er dus weer anders uitzien dan vorig jaar.

Prijsniveau rond 11.50-12€ voor hard en 14.50 voor Ready to Eat. De beschikbaarheid is volgens Nederlandse importeurs naar behoren

 

Chinese markt: groot potentieel, maar promotie nodig

De avocado markt in China is een groeiende markt. De vraag is nog niet zoveel als in de avocado markt in de Verenigde Staten, maar het heeft wel die potentie. Echter voordat de vraag dat niveau heeft bereikt, moet er eerst meer promotie komen om de consumenten op de hoogte te brengen van deze groente. In Japan is deze promotie erg goed gedaan en de consumptie van Japan ligt vele malen hoger dan die in China. De consumenten die vooral geïnteresseerd zijn in dit product, zijn jonge moeders. Zij zien de goede voedingswaarde van de avocado als belangrijk punt om deze te kopen.

Er wordt vooral avocado geïmporteerd naar China. Deze komen voornamelijk uit Mexico, Chili en Peru. Mexicaanse avocado’s maken het grootste deel uit van de avocado import in China. Momenteel wordt de markt overspoelt met avocado’s, waardoor de prijs heel erg daalt. Het is niet duidelijk wanneer de prijs weer omhoog zal gaan. De lage prijs zorgt er ook voor dat de groei van avocado productie in China niet snel toeneemt. Er zijn initiatieven gestart om avocado in China te telen, maar de beperkte beschikbare ruimte maakt dit ook lastiger.