Orri clementines zijn nog steeds Israëls belangrijkste citrusproduct

“De prijzen voor Orri hebben zich op een bepaald punt gestabiliseerd. Ze zijn niet torenhoog maar liggen desondanks op een prima niveau," vertelt Oron Ziv van BeFresh Europe. "Aangezien de productiekosten zo hoog zijn voor Orri, moeten telers deze wel terug kunnen verdienen. Als de gemiddelde oogst laag is, dan is deze nauwelijks kostendekkend."

Orri clementines zijn bovendien een gewas met beurtjaren. "Dit beïnvloedt de prijzen. In veel gebieden komen telers gemiddeld niet aan 25 tot 30 ton per hectare. Telers die niet in citrus gespecialiseerd zijn of telers in regio's waar deze citruscategorie minder goed gedijt, hebben hun plantages verkleind. Ik denk dat de Orri-teelt zich in het midden van Israël zal concentreren omdat deze clementine het hier zeer goed doet."

"Het is en blijft één van de beste clementinerassen," vervolgt Oron. Volgens hem zal de Spaanse Orri in de toekomst de grootste concurrent van de Israëlische worden. "Ik zie de prijzen voor Orri echter niet meer zo hoog oplopen als eerst. Orri is nog steeds het belangrijkste citrusproduct in Israël."


Oron Ziv

Orri is een 'bestseller'
Wat betreft de citrusexport is Orri verreweg het bestverkochte product uit Israël. Oron: "Vorig seizoen exporteerde Israël zo'n 70.000 ton, en het jaar daarvoor was dit meer dan 100.000 ton. Dit jaar verwachten we dat de volumes weer tussen de 90.000 en 100.000 ton zullen liggen. Geen ander ras komt hierbij in de buurt. "BeFresh exporteert ook traditionele citruscategorieën zoals rode en witte en Sweetie grapefruit en pomelo's. "We exporteren ook kleine aantallen minneola's, zo'n 400 tot 500 ton."

"De Sweetie is een erg fijn product," vervolgt Oron. Volgens hem is Star Ruby de beste grapefruit ter wereld. Het ras doet het echter minder goed in warme klimaten. "Het ras werd in Israël aanvankelijk in Galilea geplant en daarna wilden telers het ook elders gaan telen," legt hij uit. 

"In het begin werd deze grapefruit dus in heel het land aangeplant maar nu is het in de warmere gebieden niet meer te vinden. Alle bomen gingen dood. Dit was vijftien jaar geleden een flinke strop voor telers. De prijzen kelderen en de aanvoer was vrijwel nihil. Tussen 2001 en 2003 daalden de volumes grapefruit dan ook dramatisch."

Grapefruitprijzen verdubbeld
Toen werd Florida in 2004 door meerdere orkanen getroffen. "Het was bizar," vervolgt Oron. "In één dag tijd verdubbelde de grapefruitprijs." Hij vertelt dat Israël hierna drie tot vier erg goede grapefruitseizoenen meemaakte. "Dit leidde tot de aanleg van nieuwe plantages, niet alleen in Israël maar ook in het Middellandse Zeegebied. Jaren later raakte de markt weer overbevoorraad met lage prijzen tot gevolg."

Hij vertelt dat de prijzen zich in de twee seizoenen voorafgaand aan het laatste seizoen hebben gestabiliseerd. "Dit seizoen is moeilijker dan de twee daarvoor. Zuid-Afrika bleef langer op de markt, dus ons seizoen had geen geweldige start," vertelt hij. "Het is een markt die erg onvoorspelbaar is. Als je het ons vorig jaar had gevraagd, dan hadden we waarschijnlijk gezegd dat de vooruitzichten voor grapefruit goed waren."


Een Rio Red grapefruit. De kwaliteit en smaak zijn bijzonder. Het ras Red Sweetie wordt eveneens in Israël geteeld. 

 

“Turkije teelt ook goede grapefruit maar vanwege het klimaat is de interne kwaliteit ervan toch niet optimaal," vervolgt Oron. "Deze grapefruit verkoopt prima in Oost-Europese landen. In landen als Nederland en Frankrijk vinden consumenten smaak en kwaliteit belangrijker dan de prijs. Retailers op deze markten hebben een voorkeur voor grapefruit uit Florida en als deze niet te krijgen zijn, dan importeren ze ze uit Israël."

In discussie
Wanneer mensen hem vragen wat te planten dan raadt hij hen altijd aan om een ras te planten dat goed gedijt in de betreffende regio of klimaat. De sleutel tot succes is het realiseren van een goede oogst zonder al te hoge kosten. In het geval van grapefruit zal men een opbrengst van gemiddeld 80 tot 90 ton per hectare moeten hebben om er wat aan te kunnen verdienen.

Overige producten
Hoewel het niet hun voornaamste product is, exporteert BeFresh ook Israëlische avocado's. "In de zomer en bij aanvang van ons seizoen stonden de prijzen al onder druk vanwege de grote aanvoer uit het zuidelijk halfrond," vervolgt Oron. "Dit gold name voor het ras Ettinger. Dit jaar is een productief avocadojaar met hoge opbrengsten. De prijzen voor Ettinger waren de afgelopen weken erg laag."

Het verschil tussen citrus en avocado's is volgens Oron dat Israëlisch citrus een klein percentage van de markt vertegenwoordigt. "Op de avocadomarkt, met name voor Greenskins, is Israël in de wintermaanden een grote speler die concurreert met Spanje. De reden dat Israël zich richt op Greenskins is omdat de lokale markt deze verkiest boven Hass. Daarnaast is de gemiddelde opbrengst van Greenskins hier bijna het dubbele van die van Hass."

"Het mangoseizoen was erg goed," vertelt Oron. "Aan het begin van het seizoen dacht iedereen dat het een slecht jaar zou worden. In de eerste plaats omdat de opbrengst laag was. Vervolgens werd een aantal teeltgebieden zwaar getroffen door hagel en later was er ook nog sprake van een langdurige hittegolf. Iedereen dacht dus dat er veel minder fruit zou zijn."

De opbrengst was uiteindelijk zo'n 25% lager maar aanvankelijk werd gedacht dat de verliezen veel groter zouden zijn. Als gevolg hiervan waren de prijzen hoog en was ook de markt goed. Telers ontvingen goede prijzen. De verliezen die zij hadden (25% - 30%), werden gecompenseerd door de prijzen," aldus Oron. 


Deze minneola's worden half december geplukt.

Focus op Europa
In tegenstelling tot een aantal andere Israëlische exporteurs concentreert BeFresh zich op Europa in plaats van op Rusland. Dit komt omdat BeFresh afdelingen heeft in meerdere werelddelen. Oron vertelt dat er Israëlische producten zijn, zoals radijs, selderij, paprika en Sharon fruit, die niet meer in Europa afgezet worden. "Ik zou zeggen dat 95% van deze producten in Rusland afgezet wordt," vertelt hij. 

"Het is moeilijk om door te breken op nieuwe markten zoals de Verenigde Staten en Azië en de lijst met producten die men kan exporteren, is beperkt. Ook is het duur. We verladen onze producten naar Uruguay, Australië, Korea, Japan en China. Dit zijn lastige bestemmingen. De transittijden kunnen oplopen tot wel 45 dagen en er zijn maar weinig producten die hiertegen bestand zijn." 

BeFresh Europe heeft een BRC certificaat. "Ik denk dat steeds meer retailers van exporteurs zullen vragen dat niet alleen hun pakstations gecertificeerd zijn maar ook zijzelf," concludeert hij. 

 

Voor meer informatie:
Oron Ziv 
BeFresh Europe Ltd.
Tel: +972 4 6191736 
Mobile: +972 523 252 464
Email: oron@befreshcorp.net 
www.befreshcorp.net 


Publicatiedatum :
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019