Bastiste Eixarch, van Fontestad:

"Spaanse citrusoogst verschuift mogelijk in de toekomst"

Hoewel er de afgelopen jaren al een trend waar te nemen was waarin de Europese markten tijdens de start van het Spaanse citrusseizoen de voorkeur gaven aan de late rassen van het zuidelijk halfrond, is dit jaar het gebrek aan vraag nog duidelijker geworden. Voorzien wordt dat er in de toekomst een verschuiving plaats zal vinden van de extra vroege Spaanse mandarijnenrassen.

Volgens Batiste Eixarch, directeur van het Valenciaanse bedrijf Fontestad, is er sprake van "een groeiende oogst van Clemengold en Orri mandarijnen in landen op het zuidelijk halfrond. Een voorbeeld is Zuid-Afrika, waar, gegeven het geplante areaal, de volumes in de nabije toekomst zouden kunnen verdrievoudigen of zelfs verviervoudigen. Het gaat om rassen die vanwege hun kleuring en smaak zeer gewaardeerd worden en daarom een bedreiging vormen voor de toekomstige afzet van extra vroege rassen als de Clemenrubí of Oronules".

"Het late Spaanse fruit verdringt echter ook de vroege rassen van het zuidelijk halfrond, zowel mandarijnen van de genoemde variëteiten, als sinaasappelen, met zeer gewaardeerde rassen als de Navel Powel, Barfield en Valencia Midknight. Daarom verwachten we dat de Spaanse oogst steeds later zal beginnen en ook later zal eindigen. De tweede helft van het seizoen wordt steeds interessanter voor de sector en daarom zoekt deze ernaar de teelt van late rassen, die de markt domineren, door middel van royalty's te verhogen.

"In het verleden werden er in Spanje vanaf mei geen handsinaasappelen geconsumeerd, dan ging het alleen nog om het sap. Vandaag de dag kunnen consumenten echter gedurende 365 dagen per jaar sinaasappelen van goede kwaliteit vinden doordat er een marktniche is dat erom vraagt ondanks de overvloedige aanwezigheid van zomerfruit".

Fontestad levert gedurende het hele jaar citrus. Buiten het Spaanse seizoen importeert het bedrijf sinaasappelen uit Zuid-Afrika. Hoewel deze een uitstekende kwaliteit hebben, gaat dit steeds meer kosten, zowel in economisch opzicht als met betrekking tot de planning. Dit vanwege de beslissing van de Zuid-Afrikaanse citrussector om de export naar Spaanse havens te onderbreken. Daarom blijft het bedrijf zoeken naar sinaasappelrassen die de teeltperiode in Spanje kunnen uitbreiden tot de komst van de nieuwe Navelina's in november, een doel dat al dichterbij komt. "We zijn al in staat om Spaanse kwaliteitssinaasappel aan te bieden tot de tweede week van september", aldus Batiste Eixarch.


Een lange weg te gaan in groei op Europese markten

Het bedrijf, dat gevestigd is in Museros, sloot het seizoen 2017/2018 af met een omzet van 153 miljoen euro. Dat betekende een groei van 8 %, die te danken was aan de toename van zowel de afzet op de nationale markt als van de export naar Europa, met name naar markten in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Zwitserland en in mindere mate in Duitsland en Polen.

Dit jaar is Fontestad een weg ingeslagen naar meer duurzaamheid vanaf de teelt tot de verwerking. Het bedrijf heeft 2 miljoen euro geïnvesteerd in zonnepanelen, die een energiebesparing van 25 % mogelijk maken in de verpakkingscentrale. Ook is er een systeem voor het hergebruik van water geïnstalleerd om op een efficiëntere manier gebruik te maken van deze hulpbron.

Ook wordt Fontestad het eerste bedrijf dat de Bayer Food Chain Partnership certificering verkrijgt. Het gaat om een samenwerkingsproject in de voedselvoorzieningsketen met als doelstelling een duurzame landbouw en het verkrijgen van een gezond en veilig kwaliteitsproduct. Daarom wordt er op de plantages toezicht gehouden op plagen en insecten om vast te stellen of ingrijpen nodig is. Als dat het geval is, worden alle mogelijke alternatieven voor het gebruik van traditionele gewasbeschermingsmiddelen, zoals het zetten van vallen, het loslaten van roofinsecten, seksuele verwarring, etc., overwogen. Als er gewasbeschermingsmiddelen moeten worden gebruikt, worden de middelen met het beste toxicologische profiel gekozen en wordt het gebruikt op momenten waarop het residu op het fruit als het eenmaal verpakt is, minimaal zal zijn.

"Valenciaanse smaak" tijdens Fruit Attraction

Fontestad was het eerste citrusbedrijf dat deelnam aan de Fruit Attraction beurs in Madrid. Sindsdien verrast het bedrijf de bezoekers van de beurs iedere keer met aantrekkelijke stands die ieder jaar een ander thema vertegenwoordigen dat gerelateerd is aan de waarden van het bedrijf. "Het is een beurs die plaatsvindt op een zeer geschikt moment voor het doen van zaken en dat is te danken aan het feit dat er professionals uit de sector, zoals Jorge Brotons en José Gandía, aan het hoofd staan. Het is iets dat om een economische investering vraagt, maar altijd zeer goed ontvangen wordt door onze klanten en bezoekers. Dit jaar gaan we de bezoekers verrassen met een thema met veel smaak uit Valencia. We nodigen iedereen uit ons te bezoeken in hal 3, stand 3D03".

 

Meer informatie:
Batiste Eixarch
Fontestad, S.A.
Carretera CV 32, km 9
46136 Museros Valencia, España
Tel.: 0034 961 450 655
beixarch@fontestad.com
www.fontestad.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven