De Duitse regio Oldenburg is al vele jaren bekend om zijn aardbeien en ander producten uit de volle grond. De plaatselijke telerscoöperatie ELO hoort dan ook niet voor niets tot de vooraanstaande aardbeiendistributeurs in Duitsland met een jaarlijkse oogst van circa 12.000 ton. In de landelijke omgeving vinden momenteel echter veel ontwikkelingen plaats: onder andere de bessenproductie door middel van beschutte teelt en de continue differentiëring van het productpalet zijn bepalend voor de langetermijnstrategie van het bedrijf. Dit bevestigt de directie in een gesprek met Freshplaza.
Bestuurslid Werner Freese
Bessen uit de regio
Tot nu toe verloopt het seizoen in het westen van Niedersachsen relatief moeilijk vanwege de weersituatie. Lang aanhoudende hitte en aansluitend hevige regenval hebben op sommige plaatsen gezorgd voor grote oogstuitval. Vanwege de vroege start van het aardbeienseizoen in Niedersachsen kwamen de lokale aardbeien ongeveer gelijktijdig met de aardbeien uit het zuiden op de markt, waardoor er prijsdruk ontstond. "Inmiddels is de markt enigermate hersteld, de prijzen liggen op een stabiel niveau'', deelt directeur Christoph Hövelkamp mee. Vanwege de huidige weerscapriolen wint ook de beschutte teelt snel aan betekenis binnen de regio. "Vooral bij frambozen teelt het overgrote deel van de teeltbedrijven hun frambozen tegenwoordig in zogenaamde teelttunnels.''
Het nieuwe bedrijfsgebouw in Vechta-Langförden
Naast het overstappen op nieuwe teeltmethodes biedt ELO ook een veelzijdig assortiment aan en er worden in het kader daarvan continue nieuwe variëteiten getest. Voor volgend jaar staat bijvoorbeeld de lancering van lokale blauwe bessen gepland: "We bieden al enkele jaren blauwe bessen uit andere teeltgebieden aan en er zijn voldoende afzetkanalen. Daarom hebben we besloten deze ook lokaal te telen'', aldus Christoph.
Een leveringsvoertuig van de coöperatie
Paksoi naar Nederland
Ook als het gaat om vollegrondsgroenten behoren de teelt en de verkoop van nieuwe culturen tot de hoofdactiviteiten van de coöperatie en haar leden. Er is daarom zelfs een zelfstandig teeltbedrijf opgericht dat zich uitsluitend bezighoudt met het testen van nieuwe rassen. Christoph: "Onze strategie is heel duidelijk differentiëring, waardoor we permanent en met regelmatige tussenpozen nieuwe producten introduceren.'' Hij noemt paksoi als voorbeeld: "De vraag hiernaar staat in de directe omgeving weliswaar nog in de kinderschoenen, maar als exportartikel voor de Nederlandse markt zetten we het heel goed af.''
Verse rucola uit lokale teelt
De cultivering van nieuwe producten is echter niet de enige voorwaarde om op de huidige markt concurrerend te blijven. Aangezien ELO zich sterk focust op de retail, is het des te belangrijker om de producten in marktrelevante hoeveelheden, van de gewenste kwaliteit en - niet in de laatste plaats - in de juiste verpakkingseenheden aan te kunnen bieden.
Het team van telerscoöperatie ELO
Nieuwe bedrijfsvestiging
Erzeugergroßmarkt Langförden-Oldenburg is een afzetcoöperatie met circa vijftig leden binnen de regio. Tot het huidige productpalet behoren onder andere bessen, zachtfruit, hardfruit, paddenstoelen, slasoorten, wortel- en knolgroenten. Sinds een jaar beschikt het bedrijf over een gloednieuw bedrijfsterrein met voertuigpark, van waaruit dagelijks de uitlevering in heel Duitsland en de export georganiseerd worden. Direct naast het gebouw is ELO- Frost GmbH & Co.KG gevestigd, een zelfstandig bedrijf dat zich uitsluitend bezighoudt met de verkoop van diepvriesproducten.