Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Afzetproblemen leiden tot kleinere winstmarges

"Duitsers hebben niet meer zoveel zin in bloemkool"

Voor de Duitse bloemkooltelers loopt de oogst richting het einde. Geleidelijk aan nemen de buitenlandse partijen uit Frankrijk, Italië en Spanje de handel over. Voor de verkopers is 2017 echter al een verloren jaar.

Bij de Duitse groothandelaren wordt de handel nog steeds bepaald door de Duitse bloemkool. De retail is echter al bijna compleet overgestapt op de buitenlandse partijen. Maar in de komende weken zullen de Franse en Spaanse bloemkolen de markt gaan domineren. "Volgende week zullen we de laatste Duitse partijen afgezet hebben'', aldus Andreas Forschbach, verkoopleider van het bedrijf Plug Obst und Gemüse in Hürth. De verkoper ziet 2017 als een slecht jaar wat betreft koolgroenten. "De prijzen van broccoli waren vergeleken bij die van bloemkool nog teleurstellender.''

Zowel de oogstcijfers alsook de kwaliteit was tot nu toe alles behalve slecht. Afzetproblemen leidden echter tot niet altijd tevredenstellende prijzen. "De telers moeten er natuurlijk ook van kunnen leven. Momenteel schommelen de telersprijzen tussen de 6 en 7 euro per colli (bij een eenheid van 6 stuks). Dit ligt echter duidelijk boven het gemiddelde van het afgelopen seizoen in Duitsland. De afzet van broccoli was soms echter nog moeilijker."

Populariteit
Hoewel bloemkool het hele jaar door wordt aangeboden en populairder is dan sluitkool zoals bijvoorbeeld savooiekool en rodekool, neemt de afzet volgens Andreas al sinds enkele jaren af. "Vooral in de zomer heeft de consument kennelijk niet veel zin meer in bloemkool. Daar komt nog bij dat in Duitsland bloemkool ofwel rauw als krop ofwel als diepvriesartikel wordt aangeboden. Iets daartussenin zoals bijvoorbeeld in Nederland al veel voorkomt en daar ook populair is bij de consument, ziet men hier nauwelijks.''

Verdere informatie:
Plug Verpackungs-GmbH
Andreas Forschbach
Marktweg 65
50354 Hürth
Tel.: 0049 (0) 2233 40282-0


Publicatiedatum: