Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

België: e-commerce 15% gegroeid in 2016

De Belgische e-commerce is in 2016 met 15% gegroeid. Dat blijkt uit berekeningen van Comeos, de federatie voor handel en diensten die ook de grootste webshops in België vertegenwoordigt. Uit de studie blijkt ook dat meer dan de helft van de online aankopen buiten België worden verwerkt. De totale omzet van food en non-food in 2016 bedroeg 94,55 miljard euro. Het aandeel van e-commerce liep vorig jaar op tot 7,86 procent, goed voor 7,43 miljard euro. Dat is een stijging van 15% ten opzichte van 2015.



"Consumenten hebben nu duidelijk de weg gevonden naar online en ze passen zich snel aan, getuige het succes van Black Friday 2016. Twee jaar geleden was het een dag zoals alle andere, nu blijkt uit de statistieken dat Black Friday de op twee na drukste dag was in de online verkopen van het afgelopen jaar, een absolute topdag die puur online werd gerealiseerd", aldus Dominique Michel, ceo van Comeos.

Aandeel buitenland groter
Minder goed nieuws is de stijging van het aandeel buitenlandse aankopen. 53,7 procent van de online bestedingen wordt in het buitenland verwerkt. Michel: "In 2013 bedroeg het aandeel buitenland 37,3 procent, nu is dat dus al meer de helft. Dat heeft zware gevolgen, als sector missen we 13,739 jobs die niet gecreëerd zijn en naar het buitenland vloeien. Website, order picking, logistiek, datamining, noem maar op, allemaal jobs die ook hier hadden kunnen ontstaan."

4 online aankopen op 10 na 17 uur
De drukste dag voor online aankopen is dinsdag. "Meer dan 40 procent van de online aankopen vinden plaats na 17 uur. Er is een duidelijke vraag van de consumenten na werktijd. Dat maakt duidelijk dat we als sector in België over de nodige flexibiliteit moeten kunnen beschikken om de klanten tegemoet te komen", aldus Michel.

Bron: Cameos
Publicatiedatum: