Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nederlanders kopen steeds vaker online met smartphone

In het derde kwartaal van 2016 is het aantal online aankopen met een kwart gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In totaal werden er in Q3 41,65 miljoen aankopen gedaan via internet, dat is een bedrag van maar liefst 4,48 miljard euro. De online bestedingen lagen hiermee 28 procent hoger dan in het derde kwartaal van 2015. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland.

In het derde kwartaal van 2016 heeft 20 procent van de online kopende Nederlanders, oftewel 2,17 miljoen mensen, minimaal één keer een online aankoop gedaan via hun smartphone. In Q3 van 2015 lag dit percentage nog op 14 procent. Het gebruik van de smartphone bij het online shoppen neemt hiermee aanzienlijk toe. Met name personen in de leeftijd 15-39 jaar maken bovengemiddeld gebruik van hun telefoon. Binnen deze leeftijdscategorie heeft bijna een derde weleens gebruikgemaakt van hun smartphone om een online bestelling te plaatsen in Q3. Ook het absolute aantal online aankopen via de smartphone neemt toe. Werd in Q3 2015 7 procent van alle online aankopen met de smartphone gedaan, in Q3 2016 lag dit aandeel op 9 procent.

Gino Thuij, GfK: "De stijging van het consumentenvertrouwen in Nederland zorgt ervoor dat de online bestedingen groeien als nooit tevoren. Steeds meer mensen ontdekken de gemakken van online shoppen en vooral de jongeren doen dit steeds vaker via hun smartphone."

In totaal deed de Nederlandse consument in het derde kwartaal 32,33 miljoen online productaankopen, een groei van 23 procent ten opzichte van het derde kwartaal vorig jaar. Online dienstenaankopen lieten met 27 procent een nog sterkere groei zien.

Wijnand Jongen, Thuiswinkel.org: "Opvallend is dat de groei in online bestedingen zowel uit de verkoop van producten als diensten komt. De omzet van producten steeg in Q3 met 30 procent naar 2,7 miljard euro en de omzet van diensten met 26 procent naar 1,8 miljard euro. Steeds meer dragen ook fysieke winkels en reisbureaus door hun webwinkels en online activiteiten in de winkel bij aan de groei van online bestedingen."

Bron: GfK
Publicatiedatum: