Marktbeeld overwegend positief

ING: 'Omzet horeca groeit 3% in 2017'

De horeca ziet in 2017 voor het vierde jaar op rij omzetgroei tegemoet. Het omzetvolume stijgt met 3 procent en de prijzen nemen ook verder toe. De sector profiteert van de overwegend gunstige economische omgeving. Op de binnenlandse markt is het beeld positief. Het consumentenvertrouwen is bovengemiddeld, de koopkracht stijgt en de werkloosheid daalt. Ook het buitenlands toerisme groeit vooralsnog. Politieke onrust binnen en buiten Europa vormt echter een risico. Dat stelt het ING Economisch Bureau.


Bron: CBS, *raming ING Economisch Bureau

Omzet groeit met 3%
De omzetgroei in de horeca is breed gedragen. Restaurants, cafetaria's en cafés verkopen in 2017 meer consumpties en in hotels vinden meer overnachtingen plaats. Het totale omzetvolume groeit naar verwachting met 3 procent. Eetgelegenheden lijken de beste papieren te hebben en groeien iets sterker. Hotels zien de volumegroei vertragen en cafés geven het sterke omzetherstel van 2016 een vervolg.

Seinen blijven op groen
Het vertrouwen onder Nederlandse consumenten is hoog. De verbetering van de koopkracht betekent in 2016 dat de frequentie waarmee consumenten buiten de deur eten, drinken of slapen stijgt. Men is daarbij ook in staat om wat meer uit te geven per bezoek. Dat beeld blijft naar verwachting in 2017 van kracht. Het ondernemersvertrouwen in de sector is dan ook positief en ligt op een beduidend hoger niveau dan in 2015. Er zijn veel partijen die een graantje mee willen pikken van de opgaande markt en het horeca-aanbod blijft toenemen. Partijen als projectontwikkelaars en gemeenten faciliteren dat omdat ze horeca omarmen als drijfveer voor de levendigheid in (winkel)gebieden.

Onrust in buitenland mogelijke spelbreker
Buitenlandse toeristen zijn in hotels inmiddels goed voor meer dan de helft van de overnachtingen en de buurlanden zijn belangrijke herkomstmarkten. De Europese integratie heeft de groei van het toerisme gestimuleerd. Door het toegenomen belang van het buitenlands toerisme is de horeca gevoeliger voor trends buiten ons eigen land. In Duitsland is het consumentenvertrouwen bovengemiddeld terwijl consumenten in België en het Verenigd Koninkrijk minder positief zijn gestemd. De uitvoering van de Brexit en verkiezingen in onder andere Duitsland en Frankrijk zorgen in 2017 ongetwijfeld voor onrust in Europa en dat maakt het buitenland de onzekere factor voor het succes van de horeca.

Bron: ING Economisch Bureau

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven