Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Identiteitscrisis boerenkool bij nieuwe rassen

De ontwikkeling van nieuwe boerenkool tast mogelijk de essentie van boerenkool aan. Om een nieuw boerenkoolras te ontwikkelen - afgestemd op de Amerikaanse smaak - onderzoeken professor Philip Griffiths van Cornell University College of Agriculture and Life Science (Landbouw en Biowetenschappen) en promovendus Hannah Swegarden de consumentengevoelens over boerenkool. Hierbij komt een belangrijke filosofische vraag kijken.

Swegarden:"Hoe ver kun je het consumentenconcept van wat boerenkool is verschuiven, voor het geen boerenkool meer is?" Net als vele andere groenten is boerenkool veredeld vanuit het oogpunt van agrarische bruikbaarheid, geselecteerd op droogte- en ziekteresistentie. Maar volgens Swegarden laten deze eigenschappen zich niet noodzakelijkerwijs vertalen in een betere smaak en uiterlijk, kwaliteiten die belangrijker zijn voor de consument. Griffiths werkt al jaren met boerenkool, waardoor hij en Swegarden besloten om te zien of ze rassen kunnen ontwikkelen die zowel telers als consumenten kunnen verleiden.

Lees meer op NPR
Publicatiedatum: