Spaanse slateelt op water klein, maar groeiende

Het vermarkten van living lettuce, die geteeld is op water, is nog relatief onbekend product in Spanje - zeker vergeleken met traditionele sla. De vraag begint echter toe te nemen volgens de Spaanse teler Carlos Menchaca van Endinava. "Bij Endinava hebben we ons gespecialiseerd in het telen van living lettuce, namelijk de Batavia, Red Oak Leaf en meerkleurentrio-variëteiten. Dat is een nieuw concept, dat dankzij de hydrocultuur ons in staat stelt om drie verschillende variëteiten in een te verkrijgen, zoals Lollo Bionda, Lollo Rosso en Red Oak Leaf. Deze leveren we voornamelijk aan supermarktketens," legt hij uit.

"Verder lanceren we een nieuwe variëteit op de markt genaamd Trocadero Duo. Dat is een sla met een groeiende vraag vanuit de catering-sector en van groentenwinkels. Het wordt geleverd in een doos van kurk met water met vier rode en vier groene stukken sla. Consumenten waarderen het om toegang te hebben tot een versproduct met een houdbaarheid van drie tot vier weken zonder enig verlies in voedingswaarden. Hiermee is het niet langer nodig om elke dag naar de markt te gaan om verse sla te kopen en wordt verspilling geminimaliseerd. Daarmee lossen we een van de ernstigste problemen van deze sector op."



Volgens Carlos Menchaca vragen consumenten in dit segment voornamelijk om versgesneden sla, hoewel dat volgens hem niet vergeleken kan worden met een living product zoals dit. "Gewone sla droogt sneller uit. Omdat er daarnaast niet langer contact is met de bodemgrond, is er meer microbiologische activiteit, waardoor de buitenste bladen sneller verleppen, die vervolgens door de consument worden weggegooid. Sla afkomstig van een hydrocultuur wordt bijna volledig gebruikt, omdat de levende wortels de vochtigheidsgraad in bladeren behoudt. Het is daarom ook milieuvriendelijk, aangezien het alleen het water gebruikt dat het nodig heeft. Er is geen waterverspilling en dit leidt tot grotere duurzaamheid."



"We concurreren niet met de prijs van conventionele sla, die onderhevig is aan wekelijks schommelingen op basis van vraag en aanbod. We stellen een jaarlijkse prijs, schatten de consumptie en planten vier tot vijf maanden vooruit voordat de oogst plaats vindt."

De consumentendoelgroep voor dit soort type sla zijn vooral mensen, die waardering hebben voor kwaliteit en versheid in een product naast milieuvriendelijkheid. In Spanje zijn consumenten nog steeds sceptisch over dit soort type sla in vergelijking met de rest van Europa. Het is in het algemeen duurder dan traditionele sla. Carlos verzekert echter dat terwijl de kennis over dit product en de voordelen ervan toenemen, er ook sprake is van groeiende vraag en klantentrouw."


"Sinds we dit spannende project vier jaar geleden begonnen zijn, hebben we samen met onze zaadleveranciers onderzoek uitgevoerd om erachter te komen waar onze consumenten het meeste interesse in hebben. We zijn in staat geweest om alle cycli onder controle te krijgen. We weten nu welke variëteiten we moeten planten en wanneer. We zijn specialisten geworden op het gebied van de teelt van dit soort sla."

"In de afgelopen maanden hebben we gewerkt aan een nieuw verpakkingsformat en we zijn er zeker van dat dit erg succesvol zal blijken bij onze consumenten. Het geeft de sla een nog langere houdbaarheid dan de huidige zak."

Exporteren met hoge logistieke kosten
Volgens Carlos Menchaca is het exporteren momenteel nog steeds een uitdaging. Het is moeilijk om te concurreren met de huidige hoge logistieke kosten. Hierdoor neemt de prijs toe met 20% tot 25%, omdat het een licht product is vergeleken met andere AGF.



"We zijn nu exportlijnen aan het openen met grote Europese importbedrijven, die hun eigen trucks gebruiken zonder dat er sprake is van groupageladingen en met meer concurrerende prijzen. Omdat we vlakbij Irun gevestigd zijn, kunnen we gebruik maken van routes die Almeria en Murcia verbinden met Centraal-Europa. Op de korte termijn zal dit de enige manier voor ons zijn om onze producten in andere landen te vermarkten."

Gat in de markt in het Midden-Oosten
"We hebben tests uitgevoerd in Scandinavië, Frankrijk en Duitsland. We focussen nu onze inspanningen op het Midden-Oosten, waar we een gat in de markt kunnen vullen. Dat is open blijven liggen door de lokale teelt wegens de hoge temperaturen, zoals in Syrië en Egypte. Als er sprake is van een gebrek in de lokale teelt, importeren deze landen doorgaans vanuit Nederland door middel van luchtvracht," legt hij uit.



"Ons doel is export via zeevracht wegens de lange houdbaarheid van het product. Ook willen we onze internationale omzet uitbreiden. We streven ernaar om kwalitatief hoogwaardige sla met concurrerende prijzen te leveren. Deze markten zijn echter gewend aan de consumptie van andere soorten sla. We geloven daarom dat de introductie hiervan veel inspanning van ons zal vergen."

Voor meer informatie:
Carlos Menchaca
Endinava
Paseo de la Presa s/n
31589 Sartaguda (Navarra) - Spain
T: +34 948 66 70 48
M:+34 608 634 171
export@endinava.com
www.endinava.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven