Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Marja Vijverberg, Sweetpoint

"Zoete puntpaprika nog geen commodity”"

Tholen - Voor de zoete puntpaprika's was het Nederlandse seizoen niet zo goed als voor de paprika's, vertelt Marja Vijverberg van Sweetpoint. Ze blik terug op de herpositionering van het merk en vertelt meer over de positie van de zoete puntpaprika in de markt. 

Coöperatie DOOR verhuist vandaag. De nieuwe adresgegevens staan onderaan dit artikel

Ook bij telersvereniging Sweetpoint is het Spaanse seizoen inmiddels in volle gang. Al jaren teelt het bedrijf in de winter de puntpaprika's in Spanje. "We zien het jaarrond product aanbieden zeker als een meerwaarde. Afnemers hoeven niet te switchen, het verpakken en verhandelen gaat gewoon door", vertelt Marja Vijverberg van Sweetpoint. 

Het afgelopen Nederlandse seizoen was geen makkelijke. "Het begin was al iets minder dan normaal en in de zomer zakte het helemaal in elkaar. Met een productiepiek en lage prijzen leek het erop dat het helemaal geen goed jaar zou worden. Het najaar heeft voor ons het seizoen goed afgesloten", vertelt Vijverberg. "Maar het segment is kleiner en de markt is kleiner." En juist daarom proberen ze bij Sweetpoint consequent de markt niet te overvoeren. "We willen de markt vergroten, niet kapot maken. We hebben het voordeel dat we al jaren op de markt acteren en een behoorlijk aandeel hebben. Dat maakt het lastig voor nieuwkomers om de markt te betreden, dat kan bijna alleen op prijs. En juist daarmee vermoord je het product." 

Afgelopen jaar stond bij Sweetpoint ook in het teken van de herpositionering van het merk. Gelijktijdig met de aansluiting bij Coöperatie DOOR werd eind vorig jaar een nieuwe huisstijl gelanceerd, met een sterkere focus op de eindklant. "Het is goed gegaan, maar zo'n verandering heeft wel tijd nodig", vertelt Vijverberg. "Het is niet alleen een nieuw logo, maar veel meer. Ook intern willen we dat alle medewerkers in de gaten krijgen waar we heen willen, dat iedereen op dezelfde manier gaat acteren. Nu zien we dat het vruchten gaat afwerpen." 



Natuurlijk merken ze bij Sweetpoint wel dat de concurrentie toeneemt. Het areaal zoete puntpaprika is in Nederland en in Spanje de afgelopen jaren in beweging en groeit langzaam. "Het is een logisch gevolg van een markt in beweging", vindt Vijverberg. "De markt groeit mee: de consumptie groeit ook." Ze verwijst naar de levenscyclus van producten. "Een product wordt een keer gemeengoed. Het is geen commodity - ook door de manier waarop we ermee omgaan. We letten op de selectie van het ras, en met ontwikkelingen in de verpakkingen en de concepten kunnen we nog innovatief zijn in het paprikaschap." Zo werd twee jaar geleden de gele puntpaprika toegevoegd aan het assortiment en werden afgelopen zomer grillschalen voor op de barbecue geïntroduceerd, Ook voor volgend jaar staan er nieuwe concepten op de agenda. "Met een tijdelijk assortiment en andere toepassingen willen we blijven verrassen. Met dit soort vernieuwingen blijven we onder de aandacht." 

Vandaag verhuist coöperatie DOOR naar Honderdland 70. Daarom is het bedrijf vandaag zowel per mail als telefonisch verminderd bereikbaar.

Maandag zijn ze bereikbaar op het nieuwe adres: 
Coöperatie DOOR U.A.
Honderdland 70
2676 LS Maasdijk
Tel: +31 (0) 174-286 237