Meer vraag naar vroege en late clementines

Lage temperaturen stuwt vraag naar clementines

"De temperaturen zijn sterk gedaald in Midden- en Noord-Europa. Daarbij hebben we vorige week een sterke toename van de vraag naar clementines gezien. Het kijkt een automatisme: wanneer de temperaturen dalen, stijgt de vraag naar citrus," stelde Abel Alarcón, manager van Agrios Selectos, beter bekend onder de merknaam Brio Fruits.



Volgens de exporteur is de kwaliteit in termen van smaak zeer hoog met goede sap- en suikerniveaus, die ook de stimulatie van de vraag helpen. "De prijzen zijn goed op bijna alle Europese bestemmingen. Dit komt voor een deel ook voort uit het lagere volume van het vroege fruit, beschikbaar bij de seizoensstart," aldus Alarcón.

Momenteel werkt Brio Fruits met Oronules clementines aangezien de verkoop van de Clemenrubi, die medio september begon, al is geëindigd. "In november zullen we van Oronules naar Clemenules gaan. Eveneens beginnen we dan met de eerste Navelina-sinaasappelen, waarvan we ook kleinere hoeveelheden verwachten vanwege problemen met de setting."



Rasvernieuwing aan het einde van seizoen
Volgens Abel Alarcón is de trend in de sector om het areaal van halverwege het citrusseizoen, zoals van de Clemenules, te verminderen, voornamelijk als gevolg van de hoge concentratie van de volumes in december en januari, zodat de telers te laat of te vroeg tussen rassen schakelen. Brio Fruits heeft aan het einde van het seizoen haar assortiment volledig vernieuwd.

"Het late seizoen hebben we gebruikt voor de Fortuna en Ortanique, maar we zijn vorig seizoen gestopt met de verkoop van deze rassen. We zijn nu vooral bezig met de afzet van de Orri, die wij produceren in Spanje en ook van andere producenten kopen," legde hij uit. "Er zijn veel late rassen, die in de afgelopen jaren zijn geplant, maar volgens ons is de Orri de beste als het gaat om de organoleptische (reuk, zicht) eigenschappen."

Brio Fruits' citrus voor eerste keer op Fruit Attraction
Brio Fruits zal voor de eerste keer een stand hebben op de Fruit Attraction. "Het toenemende aantal internationale bezoekers is interessant voor een exportgerichte onderneming," aldus Alarcón.



"We geloven dat de data van het evenement erg handig is, omdat dit samenvalt met de start van onze citrusseizoen. Dit jaar zal een test zijn voor ons, maar we hebben grote verwachtingen," concludeert Alarcón.

Voor meer informatie:
Abel Alarcón
Agrios Selectos S.L.
T: +34 962 868 000
brio@brio.es
www.brio.es

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw ad-blocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw Adblocker.