Het grootste exportland van PhilFruit is China (80%), met Shanghai als hoofdbestemming, gevolgd door Rusland (20%), waar vooral naar Vladivostok wordt geëxporteerd. "Rusland is een kleinere, maar stabiele afzetmarkt voor ons. Door de lage temperaturen het hele jaar door is de consumptie stabiel. De Chinese markt is veel groter maar beweegt met ups en downs", zegt partner van het bedrijf Holger Guntzel.
Als exporteur zijnde gelooft Guntzel dat er meer zou kunnen worden geïnvesteerd om de kwaliteit van Filipijnse bananen te verbeteren. Maar hij onderkent dat er niet genoeg menskracht is of steun vanuit de overheid om grote verbeteringen in de sector te implementeren. "Ondertussen zijn er gebieden in China, vooral in Hainan en Guangzhou, waar de kwaliteit van de productie de laatste jaren ontzettend verbeterd is en andere leveranciers, zoals Laos, zijn ook veel aan het investeren. Dit vormen natuurlijk bedreigingen voor ons".
Guntzel legt uit dat dit jaar de oogst lijdt onder de effecten van El Niño. Als resultaat is de oogstopbrengst met 50% tot 60% gekelderd: "zonder water kan de mest niet worden toegediend. In de laatste 4-5 weken heeft het bijna niet geregend, hierdoor is de kwaliteit en EN kwantiteit gedaald. Ook op de grotere internationale plantages hebben met deze problemen te kampen. Alleen de plantages met zeer goed uitgewerkte irrigatiesystemen kunnen een goede oogst leveren".
Gelukkig, voegt Guntzel eraan toe, zijn de temperaturen in China momenteel hoog en ligt de vraag naar bananen lager dan naar andere, sappigere, fruitsoorten. "Momenteel focussen wij ons op de Russische markt, waar de vraag hoger ligt. Logistieke infrastructuur en rijpfaciliteiten zijn ook ontzettend verbeterd in deze gebieden, hierdoor kunnen wij onze positie op de markt kunnen versterken