Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fred Kloen (OTC-Holland) in Primeur:

"Niemand kan meer om de biologische sector heen"

OTC-Holland uit Lelystad bestond tien jaar op 1 april 2014. Inmiddels zijn er niet alleen binnen de biologische sector de nodige stappen gezet, maar is ook de focus van het bedrijf verlegd. Fred Kloen geeft in de januari-editie van Primeur aan dat de biologische sector over het algemeen meer volwassen en een stuk professioneler is geworden. "Dat merk je aan de absolute volumes, de productie, de kwaliteit en de betere beschikbaarheid. Biologisch heeft echt een plek veroverd in de markt. De tijd dat het woord biologisch gefronste wenkbrauwen opleverde, is definitief voorbij. Niemand kan meer om de biologische sector heen."



In het begin was OTC-Holland met name gericht op de export van Nederlandse groenten. Deze focus werd als gevolg van de ontwikkelingen binnen de sector langzamerhand verlegd: "In de loop van de tijd is het bedrijf omgebogen van een Hollandse groente-exporteur tot een distributeur, die handelt in een volledig biologisch AGF-assortiment van over de hele wereld. Deze ontwikkeling is te verklaren door het feit dat de lokale productie in de landen om ons heen steeds meer aantrok, onder meer door de toenemende vraag naar producten uit de regio. Daardoor is de eigen teelt uitgebouwd en zijn deze landen nu veel meer zelfvoorzienend dan toen wij begonnen." Ze zijn hierdoor bij OTC meer om zich heen gaan kijken. "In de rest van de wereld bleek nog zoveel aanbod aan biologische AGF te zijn. Daarom besloten we voor een zo compleet mogelijk assortiment te gaan, onder meer door zo goed mogelijk in te spelen op de wensen van telers en klanten in gebieden waarmee het wat lastiger handelen is."



Het aantal klanten bij OTC is de laatste jaren aanzienlijk toegenomen. "Hierin is ook meer diversiteit gekomen, zowel qua klanttype als geografisch verspreiding." Nederland wordt een steeds grotere markt voor OTC-Holland. Andere belangrijke markten zijn Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, België, Scandinavië en Frankrijk. Opvallende naam in dit lijstje is België. Fred: "De Belgische biologische markt is weliswaar wat kleiner dan van de andere landen, maar België is voor ons wel een heel belangrijke en overzichtelijke markt. Met de meeste Belgische klanten hebben we een heel lange relatie. Ik schat dat wij zo'n 70% van de Belgische retailmarkt beleveren." Scandinavië is volgens de commercieel directeur de markt die het meest in beweging is. "Dit is momenteel absoluut de snelst groeiende markt. Vooral in Zweden, Denemarken en Noorwegen stijgt het hard. Biologisch staat in deze landen echt in de spotlights. De Duitse markt is binnen Europa nog steeds het grootst, maar momenteel minder in beweging."

Ook Primeur ontvangen? Klik hier om een abonnement af te sluiten en wij sturen je het januari-nummer nog toe