Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Foodbezorging aan de voordeur is booming

Foodbezorging aan huis is in Nederland booming. FoodService Instituut (FSIN) spreekt van een langjarige groeimarkt. "Als je alle vormen van delivery van eten aan de voordeur bij elkaar optelt, zitten we nu al rond de grens van 1 miljard euro," zegt directeur Jan- Willem Grievink. "Het is nog maar enkele jaren geleden dat we nog niet eens op de helft van dit bedrag zaten. Foodbezorging is nog lang niet uitgegroeid."

Foodbezorging kent in Nederland inmiddels een grote verscheidenheid. De markt blijft allang niet meer beperkt tot de spreekwoordelijke pizzakoerier en tafeltje-dekje-achtige service. Grievink: "Relatief nieuw is dat cafetaria's op grote schaal friet en snacks bezorgen. Dat is echt iets van de laatste een tot twee jaar. Door royalere openingstijden van supermarkten en andere alternatieven loopt hun afhaalomzet terug. De cafetaria zoekt dus wegen om dit verlies goed te maken. Stormachtige nieuwkomers op de markt zijn verder abonnementssystemen zoals HelloFresh en de bezorging van webbestellingen door supermarkten en andere foodretailers. Ook zijn er nieuwe hamburgerketens die zich op expliciet bezorging richten, omdat de grote burgerketens deze behoefte vooralsnog niet invullen. Wat mij verbaast is dat er nog geen landelijk opererende deliveryketen is in het Chinees-Indische segment."

Uitdaging

De bezorgmarkt wordt mede opgestuwd door digitale media. "Dedicated webplatforms en modules voor tablets en smartphones zorgen, samen met eenvoudige betaalsystemen, voor een extra impuls. Overigens is bij sommige bezorgers het aandeel van mondelinge telefonische bestellingen nog altijd groot," zegt Grievink. Een deel van de bezorgpartijen ziet zich wel gesteld voor grote uitdagingen. De FSIN-directeur: "Hoewel Nederland een fijnmazige infrastructuur kent, is het nog lang niet altijd eenvoudig om bezorging goed rendabel te maken. De partij die kans ziet om de logistiek van alle bezorgdiensten, dus inclusief non-food, te stroomlijnen wacht een grote toekomst."

FoodService Instituut Nederland onderscheidt drie hoofdgroepen op de markt van foodbezorging.

1. Foodservicebezorging

Het gaat hierbij om duizenden horeca- en cateringbedrijven, die zich bezighouden met maaltijdbezorging. Hun bestellingen komen veelal binnen via telefoon, eigen websites en platforms als Thuisbezorgd.nl en Justeat.nl. Hoewel ook restaurants, broodjeszaken, maaltijdwinkels en lokale traiteurs/cateraars actief zijn in dit segment, domineren pizzakoeriers, shoarmazaken en steeds meer frituurzaken dit segment. Bekende deliveryspecialisten zijn Domino's Pizza, New York Pizza, Spare Rib Express en Bezorgbeer. Ook deze lang bestaande foodkoeriers zien hun omzetten nog altijd toenemen. Een apart segment wordt gevormd door gespecialiseerde cateraars en kok-aan-huis formules. Catering aan huis (feesten, evenementen) is een aparte discipline aan het worden. Maar dat geldt ook voor het fenomeen van zelfstandige (horeca-) koks die bij de consument thuis een uitgebreid maaltijd verzorgen.

2. Seniorenmaaltijden

Een grote, maar ietwat ondoorzichtige markt. Immers: de scheiding tussen aanlevering van maaltijden aan oudere thuiswonende particulieren en gebundelde aanlevering aan bijvoorbeeld zorgtehuizen is moeilijk te maken. Bovendien is niet zelden sprake van bezorging van maaltijden voor een hele week of enkele dagen. Aanlevering geschiedt deels vanuit centrale zorgkeukens via Tafeltje Dekje-achtige (vrijwilligers)organisaties. Daarnaast bewegen lokale slagerijen, groentezaken, maaltijdtraiteurs en gespecialiseerde bedrijven zich op deze markt. Ook zijn er relatief nieuwe initiatieven van grossiers en lanceerde Albert Heijn voor de zorgsector het concept AH Maaltijd op Maat. Bekende bezorgmerken in dit segment zijn verder onder meer Apetito en Food Connect.

3. Levensmiddelenbezorging

Bezorging van boodschappen is een snel groeiend fenomeen. Albert Heijn is met AH.nl de marktleider in dit segment. Andere supermarkten zijn nog bezig de combinatie online/bezorging te ontwikkelen, maar ook individuele franchisenemers houden zich er op lokaal niveau mee bezig. De rijdende winkel (SRV-wagen) lijkt bezig aan een hernieuwde opmars. Een aparte segment bij levensmiddelenbezorging wordt gevormd door diepvriesverdelers, bedrijven als Eismann, IJspaleis en de Diepvriesman. Daarnaast valt ook te denken aan gespecialiseerde webshops die producten thuis bezorgen, zoals Wijnvoordeel.nl, Nespresso en een heel rits anderen. In opkomst is een nieuwe vorm van de bezorging van verse maaltijdcomponenten: HelloFresh is het bekendste voorbeeld.

Het fenomeen 'online kopen' wordt nu primair gedaan door (wat wij noemen) 'Innovators'. Dat is 2,5% van de Nederlandse bevolking die ruim 55% van de totale online omzet voor zijn rekening neemt. Als de 'Early Adopters' (13,5% van de Nederlandse bevolking) en de 'Early Majority' (34% van de Nederlandse bevolking) het gedrag van de Innovators gaan volgen (meestal gebeurt dat na 5-7 jaar), dan gaat deze markt sterk groeien (Bron: GfK).





Publicatiedatum: