Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Consorfrut Polska
Spaanse exporteurs op Oost-Europa krijgen meer concurrentie
In de afgelopen vijftien jaar is een groot aantal landen uit het voormalige Oostblok geleidelijk toegetreden tot de Europese Unie, zoals Litouwen, Letland, Estland, Polen en Roemenië. Landen als Spanje zagen hierin nieuwe exportmogelijkheden. "We besloten om deze opkomende markten via supermarkten te beleveren," zegt Ignacio Martín, directeur marketing van Consorfrut SL. "De invoer uitgevoerd door lokale handelaars brengt namelijk meer risico's met zich mee. Je bent er dan niet zeker van dat je wel betaald krijgt."
Consorfrut Polska
Consorfrut werd in het jaar 2000 opgericht met als doel expansie te realiseren door naar landen in Oost-Europa te exporteren. De bedrijven, die deel uitmaken van de coöperatie zijn onder meer MURGIVERDE SCA, FRUTAS HNOS. ESPAX S.L., S.A.T. FRUTSOL en ARGENTILEMON (de laatste is uit Argentinië). Elke producent werkt met een ander product, van groenten tot citrus, zomerfruit en hardfruit en met plantages in gebieden van het zuiden van Spanje tot de noordelijke Middellandse Zeekust.
Magazijnen van Consorfrut Polska
"Al vanaf het begin is onze groei in Oost-Europese markten eigenlijk heel stabiel gebleven. We zijn zelfs in geslaagd in het opzetten van een van onze meest moderne hoofdkantoor in Polen, Consorfrut Polska. Deze dependance beheert het magazijn en de verpakking, evenals de logistiek en de import," aldus Ignacio. "Sindsdien zijn er ook in bijvoorbeeld Rusland interessante markten bijgekomen."
Toenemende concurrentie
Daar staat tegenover dat deze toename van de handel en retailcapaciteit in de afgelopen 10 jaar ook heeft geresulteerd in een Poolse marktdiversificatie. Er wordt meer geïmporteerd. Dus is er sprake van toenemende concurrentie.
"Nu Polen ook importeert uit niet-EU-landen zoals Turkije, Noord-Afrika, Argentinië, Chili en Zuid-Afrika, wordt het natuurlijk moeilijker om onze positie daar te handhaven," zegt Ignacio.
Niet naar Nederland
Hoewel Consorfrut werd opgericht met het doel om Oost-Europa te voorzien, heeft de voorspoedige groei intussen gezorgd voor een aanwezigheid in maar liefst 33 afzetlanden. Europa, Azië, het Midden-Oosten, Afrika, Zuid-Amerika en Noord-Amerika.
Opvallende afwezige in dit rijtje is Nederland. Ignacio legt uit: "Markten zoals Nederland en Perpignan in Frankrijk, reexporteren de groenten en fruit die ze importeren. Ze maken winst door het betalen van zeer lage prijzen aan onoplettende leveranciers. We mijden ze allebei."