
Kwaliteitsmanager Lieuwe Smit maakte deze zomer de overstap van Jaguar naar Witkamp en heeft een breed takenpakket ter optimalisatie van de organisatie. Zo vallen onder meer kwaliteitszorg, de begeleiding van telers , het nieuwe verkoopsysteem en het personeelsbeleid onder zijn verantwoordelijkheid.
Onderdeel van deze optimalisatieslag was ook het formuleren van een missie
en visie, waarbij ook de kernwaarden en het beleid zijn genoemd. "Witkamp investeert in een nieuw in- en verkoopsysteem met een EDI koppeling richting de retail. We hebben de afgelopen tijd onze plannen bij leveranciers weggelegd en daar wordt goed op gereageerd. Het is vaak moeilijk om een pakket op maat te vinden. We zijn hier bij Witkamp gewend om met relatief weinig mensen een grote volumestroom af te zetten en dat willen we graag zo houden." Dit moet gefaciliteerd worden door een goed commercieel pakket.
De corebusiness van Witkamp is de directe aanvoer van komkommers en tomaten en dat zal volgens Lieuwe ook zeker zo blijven. "Maar we kijken ook naar andere producten. Zo zijn we met Nederlandse Conference-peren en cressen gestart en zijn Aziatische groenten al jarenlang onderdeel van het pakket. Maar klanten kunnen voor het hele assortiment bij ons terecht, van kersen en meloenen tot aubergines en chilipepers. Er zijn ongeveer vijftig telers die aan ons leveren en ik wil die het komende jaar regelmatig gaan bezoeken om te kijken hoe we per teler het beste aan de specifieke wensen van de afnemers kunnen voldoen."
Al jaren importeert Witkamp groenten en fruit, maar de importactiviteiten zijn in 2009 in Witkamp Import. Het bedrijf heeft een uitgebreid telersnetwerk in Spanje en heeft ook goede contacten in Marokko, Turkije en Israƫl, met name op het gebied van kasgroenten, zodat het haar klanten jaarrond kan bedienen.