Tesco: lelijke en misvormde groenten en fruit in aanbieding
Matt Simister van Tesco zei dat Britse consumenten 'altijd het neusje van de zalm' kiezen als ze winkelen, waarmee ze 'oude, lelijke en misvormde' producten achterlaten voor de afvalberg. Hij zei dat de supermarkt de mogelijkheden verkent om meer producten zoals imperfecte wortelen en appelen aan te bieden om mensen aan te moedigen ze te kopen. De voorkeur van Britse consumenten is 'cosmetisch' beter dan die in Oost-Europa, waar men meer bereid is om misvormde producten te kopen.
Deze actie is ontstaan nadat Tesco eerder dit jaar toegaf dat tot twee erde van zijn voeding in de vuilnisbak eindigt, inclusief 68 procent van de verpakte salades, 48 procent van de bakkerijgoederen en 24 procent van de druiven.
Hoewel de EU-regels zijn versoepeld, hebben telers geklaagd dat ze routinematig gedwongen worden tot 40 procent van een gewas weg te gooien, omdat het niet voldoet aan de 'cosmetische normen'.
Source: telegraph.co.uk