Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fair Produce champignons op weg naar mijlpaal

Honderdste plukbedrijf krijgt Fair Produce-certificaat

De teelt en handel van Fair Produce Champignons is op weg naar een mijlpaal: een dezer dagen zal het honderdste plukbedrijf worden gecertificeerd en dus het FP-keurmerk mogen voeren. Voorzitter Ko Hooijmans van LTO vakgroep Paddenstoelen is blij met het succes, maar hij tempert de feeststemming: "We zijn nu echt goed op weg. We beginnen op stoom te raken. Maar we hebben nog een stevige opdracht om het in de hele keten voor elkaar te hebben."

Fair Produce betekent, dat de champignons zijn geteeld of verhandeld onder goede arbeidsomstandigheden. De bedrijven werken volgens de Nederlandse wet- en regelgeving en voldoen aan diverse bovenwettelijke eisen.

Hooijmans: "Het gaat vooral om beloning, het werk zelf en de huisvesting van medewerkers. Het gaat dus óók om het welzijn op de werkplek: hiertoe worden regelmatig gesprekken gevoerd met de medewerkers, inclusief de uitzendkrachten. Op deze wijze krijgt goed werkgeverschap, een van de speerpunten van LTO Nederland, een goede invulling. Het aantal teelt- en handelsbedrijven dat zich aanmeldt voor certificering door Fair Produce groeit gestaag. Naast de bijna honderd plukbedrijven is intussen aan 18 snijbedrijven en 23 handelsbedrijven het FP-certificaat toegekend. "Na een moeizame start is het aantal FP-bedrijven eind vorig jaar en in de loop van 2013 flink gegroeid. De aandacht in de media heeft daarbij zeker een rol gespeeld", aldus Hooijmans.

Supermarkten doen mee
Hij constateert dat het draagvlak voor FP ook bij supermarkten toeneemt. Alle Nederlandse supermarkten doen intussen mee. Hooijmans: "Zo laten de supermarkten aan hun klanten zien dat het met de kwaliteit van hun product goed zit. Kwaliteit dus in brede zin: er is dan op een correcte manier omgegaan met de mensen die op de primaire bedrijven hun werk doen. Het houdt ook in dat het ook in de rest van de keten goed is geregeld."

Veel paddenstoelen zetten hun product over de grens af. Ze moeten concurreren met buitenlandse bedrijven, die het soms minder nauw nemen met regels. Nederland neemt met Fair Produce ook in de export een unieke positie in: bij Nederlandse Fair Produce paddenstoelen is eerlijk werkgeverschap geborgd.

De vakgroepvoorzitter Paddenstoelen proeft in plaats van ergernis - bij leden die het altijd al netjes voor elkaar hadden op hun bedrijf - nu voldoening en tevredenheid. "De FP-bedrijven vormen nu een grote groep en dit heeft een aanzuigende werking op de overige ondernemers. We zijn in een stroomversnelling terechtgekomen, maar we zijn er nog niet."

Eerlijk en hoogwaardig
Een van de resultaten van Fair Produce is, dat champignontelers bij de afzet van hun product steeds moeilijker tegen elkaar kunnen worden uitgespeeld. Hooijmans: "Als we als primaire producenten een vuist kunnen maken richting supermarkten, groeit ook de kans op succes in de afzet. Een eerlijk en hoogwaardig product is mooi, maar dan hoort daar ook redelijke en faire beloning bij. Het gaat ons immers ook om de continuïteit van onze bedrijven."
Publicatiedatum: