Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Areaal druivenras Ruby Rush blijft zich uitbreiden

De commerciële lancering van een nieuw druivenras vereist zo'n 10 tot 15 jaar aan onderzoek en proeven. "We beginnen met ongeveer 10.000 eerste aanplantingen, waarvan er uiteindelijk 5.000 overblijven, en daarna nog eens 1.000", zegt Ben Taieb, Licensing Manager bij Sun World. De overgebleven variëteiten worden vervolgens getest in proefblokken in de VS, gevolgd door semi-commerciële en commerciële teeltblokken. "Voordat een ras op de markt komt, wordt het getest in een aantal prioriteitslanden, wat ons de zekerheid geeft dat de rassen goed presteren in verschillende klimaten en zich kunnen aanpassen", aldus Taieb. Naast de VS behoren Zuid-Afrika, Peru en Italië tot de prioriteitslanden. Al met al duurt het proces van het eerste onderzoek tot de commerciële lancering ongeveer 20 jaar.

© Sun World LLC
Ben Taieb en Maurizio Ventura van Sun World promoten Ruby Rush op de recente Macfrut.

Natuurlijke kleurontwikkeling
De rode druivensoort Sugrafiftythree (op de markt gebracht als Ruby Rush®) werd vijf jaar geleden commercieel gelanceerd en is uniek door zijn natuurlijke kleurontwikkeling, in combinatie met hogere opbrengsten en lagere inputkosten. "Voor rode druivenrassen die in een droog of warm klimaat groeien, is het een uitdaging om kleur te ontwikkelen", zegt Ben Taieb van Sun World. Aanzienlijke temperatuurverschillen tussen dag en nacht zijn namelijk essentieel voor de pigmentatie van de druiven. In warmere klimaten zijn de temperatuurverschillen soms echter niet groot genoeg voor een variëteit om kleur te ontwikkelen. "Sugrafiftythree kan snel en natuurlijk kleuren, ongeacht de temperatuurverschillen." Deze zoete, sappige en knapperige druif is een vervanger voor traditionele rode pitloze druiven aan het begin van het seizoen, zoals Flame Seedless.

Vijf jaar na de lancering wordt Sugrafiftythree nog steeds in grotere volumes aangeplant en breidt de teelt zich uit naar verschillende regio's. "We telen Sugrafiftythree in Israël, Italië, Spanje, Portugal, Marokko, Mexico, de VS en Brazilië. Op dit moment beginnen we de variëteit ook in Egypte te telen." Het ras is het snelst gecommercialiseerde druivenras in de geschiedenis van Sun World. Gebaseerd op dit succes organiseerde Sun World eerder dit jaar twee exclusieve demodagen in Chili en staan er nog negen andere evenementen gepland in landen zoals Egypte, Mexico, Italië, Brazilië, Peru, Zuid-Afrika en Australië – waar telers het potentieel van dit categorievormende ras uit de eerste hand kunnen ervaren.

© Sun World LLCRuby Rush

Wereldwijde technische diensten
Omdat druivenrassen wereldwijd anders presteren afhankelijk van het klimaat, zijn er verschillende teelttechnieken nodig. Sun World heeft een toegewijd Global Technical Services-team dat zich richt op het verbeteren van de prestaties van teeltbedrijven van licentiehouders. Dit team biedt ondersteuning, technische diensten en technologische innovaties aan telers en hun personeel. "Nadat een teler een bepaald ras heeft geplant, blijft ons team hen volgen tijdens verschillende stadia en biedt advies in alle landen waar Sun World-rassen worden geteeld," legt Ben Taieb uit. Deze landen en regio's omvatten Noord-Amerika, Mexico, Brazilië, Chili, Peru, Egypte, Zuid-Afrika, Marokko, Spanje en Italië.

Vooruitkijken
Op dit moment bevinden een paar druivenrassen zich in het semi-commerciële stadium van ontwikkeling, en net als Sugrafiftythree zullen ook deze rassen stap voor stap worden uitgerold. Het is van belang dat de nieuwe rassen zich onderscheiden van wat er al op de markt is. "In de nabije toekomst plannen we de lancering van een nieuwe groene druivensoort met een verlengde leveringsperiode, variërend van een zeer vroege periode tot later in het seizoen. Dit ras zou normaal gesproken slechts zes weken beschikbaar zijn in Egypte, maar nu wordt het voor 2,5 maand aangeboden," zegt Taieb. Hoewel het nieuwe ras nu al beschikbaar begint te komen, zal het tijd kosten om het commercieel te lanceren in verschillende regio's wereldwijd.

Voor meer informatie:
Ben Taieb
Sun World International
btaieb@sun-world.com
www.sun-world.com