Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Michel Lesage van Lesage Champignons:

"Steeds meer pieken in champignonverkoop, wat richting de feestdagen tot grote drukte leidt"

Tholen - Sinterklaas heeft de Lage Landen weer verlaten en Kerst is in aantocht. Het moment dat de verkoop van champignons piekt bij Lesage Champignons. "We werken meer en meer met pieken en dalen. In de laatste jaren lijken de zomers wat rustiger en de winters juist drukker, waardoor de drukte deze periode altijd als een pijl de lucht inschiet. Zeker omdat we zien dat de champignonconsumptie door de eiwittransitie überhaupt in de lift zit", vertelt Michel Lesage van het gelijknamige champignonbedrijf.

"We bereiden ons er altijd in deze weken op voor", gaat hij verder. Lesage Champignons teelt zelf kastanje- en witte champignons, waarnaast het ook handelt in shiitake en oesterzwammen richting de supermarkten, groothandels en horeca. "Voor Sinterklaas gaat de voorkeur nog uit naar chocolade, maar zodra het achter de rug is, zie je gelijk dat de bestellingen torenhoog zijn. Mensen slaan aan het kopen, wat zal doorlopen tot na Nieuwjaar, dus we hebben onze handen vol. Dit geldt dus voor de traditionele kastanje- en witte champignons, maar ook de oesterzwammen gaan maal twee in volume rond deze periode. Je ziet wel dat men heel weersafhankelijk is in het samenstellen van de menu's. Is het vandaag slecht weer, dan schiet de vraag omhoog en als het morgen weer wat warmer is, kan het ook snel minder worden."

Michel kijkt dan al met al toch naar een rooskleurige toekomst voor de champignons. "We merken dat we in de goede hoek zitten. We zitten natuurlijk midden in de eiwittransitie, waardoor consumenten vlees steeds vaker laten liggen om op zoek te gaan naar alternatieven. Dan kom je al snel bij champignons terecht. Het is een gezond, duurzaam geteeld product met grondstoffen van dichtbij en zonder gebruik van gewasbeschermingsmiddelen. Mensen eten bovendien meer en meer groenten en champignons 'tick all the boxes' in wat men zoekt. Daardoor verwachten we dat de vraag in de toekomst alleen maar verder zal stijgen."

Bewustwording via André Champignons
"Het is ook iets waar we veel op inzetten met ons merk André Champignons." Het bedrijf is sinds begin dit jaar gestart met de vermarkting van zijn eigen producten onder een nieuwe identiteit om meer herkenbaarheid te vergaren voor het product. "Het is hierbij de bedoeling ons te richten op jonge consumenten. We zien dat velen geen idee hebben hoe champignons precies groeien, waardoor we hen een kijkje wilden geven in de kwekerij. Dit doen we door middel van sociale media, de website en een QR-code om consumenten te inspireren tot het bereiden van nieuwe gerechten met champignons. Iedere verpakking is hiervan voorzien, waarbij je in de supermarkt op je mobiel wordt doorverwezen naar een receptenpagina. Zo kun je in de winkel gelijk je boodschappen aanpassen op het recept wat je dan lekker lijkt. Hier hebben we zeer positieve feedback op gekregen en bijna al onze klanten zijn al zo goed als overgeschakeld naar het merk."

"Bovendien zien we een stijging in de verkoop sinds begin dit jaar", gaat Michel verder. "Het is mooi dat we op deze manier een stukje bewustwording kunnen creëren. Wij weten natuurlijk al heel lang wat een prachtig product de champignon is, maar het werd tijd dat het nu ook wat meer algemeen bekend werd, dus daar dragen we graag aan bij. We zijn begin dit jaar gestart en het is nu echt losgebarsten. Dermate dat we nu ook zelfs klanten naar ons toe zien komen om over te stappen op André Champignons, dus dat is heel mooi." De producten onder het merk werden in eerste instantie door heel België verspreid, maar inmiddels ziet de ondernemer dat er ook al een aantal Franse klanten van het bedrijf op gesprongen is. "Dat is het voordeel van België als tweetalig land. Al onze websites en sociale media zijn sowieso al in het Nederlands en Frans, waardoor het makkelijk was om deze klanten ook te betrekken in het verhaal."

Toekomst van het blauwe bakje?
Over het product dus geen twijfel, maar ziet Michel nog een toekomst voor het traditionele blauwe bakje? Verschillende Belgische retailers hebben namelijk de handen in elkaar geslagen met de Reusable Packaging Coalition, een samenwerking die verdere opportuniteiten rond hergebruik van verpakkingen zal onderzoeken. In een eerste proefproject zetten ze de overstap naar herbruikbare verpakkingen voor champignons in de regio Mechelen. Betekent dit het einde van de herkenbare blauwe verpakking? "Zo'n vaart zal het denk ik nog niet lopen", legt hij uit. "Ik denk dat we met de nieuwe verpakkingsrichtlijnen zeker verplicht zijn om te kijken naar de te maken stappen in herbruikbare verpakkingen."

"Alleen zie ik het, toch wel iconische, blauwe bakje niet snel verdwijnen. We zien bij klanten die al geprobeerd hebben om om te schakelen naar een transparante schaal namelijk dat zij feedback krijgen van consumenten dat men de champignons niet meer terug kan vinden in het schap. De herkenbaarheid van de blauwe kleur is zo vastgeroest in de gedachte aan champignons dat ze bij het zoeken soms voorbij gaan aan champignons in andere verpakkingen. Ik denk dat we deze herkenbaarheid moeten koesteren. We horen van veel van onze klanten ook dat ze het graag houden. De blauwe kleur is ooit ook bewust gekozen, omdat de champignons het beste met deze kleur contrasteren."

De teler/handelaar geeft overigens aan dat dit niet betekent dat er niet naar oplossingen gezocht moet worden. "Het is iets waar goed naar gekeken moet worden. Een goed idee moet je nooit weggooien. Wij doen ook al veel recycleerbare kartonnen, maar ook plastic verpakkingen van mono-materiaal. Je ziet dat het in die richting evolueert en daar moet iedereen in mee. Wij zetten er ook voortdurend stappen in. Alleen merk je dat iedereen een beetje zoekende is naar de juiste oplossing. Je hoeft natuurlijk niet aan alle tradities vast te houden. Als er vooruitgang te boeken is in nieuwe verpakkingsoplossingen, zijn we verplicht er met de nodige aandacht naar te kijken. Wij werken daar graag aan mee, maar herkenbaarheid moet je vast proberen te houden. Misschien ligt de oplossing in de ontwikkeling van iets ecologisch, waarbij de herkenbare blauwe kleur behouden kan blijven. Met de huidige marketingtechnieken moet dat toch zeker haalbaar zijn. We zullen zien waar het heen gaat", besluit Michel.

Voor meer informatie:
Michel Lesage
Lesage Champignons
Kervijnstraat 79
8531 Harelbeke (Bavikhove), België
+32(0) 56 71 22 88
[email protected]
www.lesagechampignons.be

[email protected]
www.andrechampignons.be